پردازش متن و گفتار فارسی: مروری بر مبانی نظری و آخرین یافته‌های پژوهشی

Text and Speech Processing for the Persian Language: The State of the Art and A Brief Review of the Theoretical Foundations



گروه‌ها : زبان‌شناسی
کد کتاب : ۲۵۱۱
نویسنده (ها) : دکتر مهرنوش شمس‌فرد ، دکتر محمود بی‌جن‌خان ، مدیر تولید محتوا: دکتر مهدی احمدی
دسته کتاب : کتاب‌ها
آخرین بروزرسانی : ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
تاریخ انتشار : اردیبهشت ۱۴۰۳
شابک : 978-600-02-2593-3
تاریخ اولین نوبت انتشار : ۱۴۰۱
آخرین نوبت چاپ : ۲
نسخه الکترونیکی : دارد
تعداد صفحات : ۶۰۸
مرحله تولید : تجدید چاپ
برگزیده : برگزیده سومین دوره کتاب برتر دانشگاهی انجمن ناشران دانشگاهی، 1400
قیمت : ۵٬۶۲۰٬۰۰۰ ریال
خرید نسخه چاپی خرید نسخه الکترونیکی

در جهان کنونی، هر روزه حجم زیادی از اطلاعات در قالب محتوای زبانی و مستندات متنی یا فایل‌های صوتیِ گفتاری بر بستر وب و فضای مجازی عرضه می‌شود و به کمک ماشین‌های هوشمند، پردازش شده در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. تولید، مدیریت و به کارگیری این محتوا مستلزم بهره‌مندی از دانش و فناوری‌های مرتبط با پردازش زبان و گفتار است. کتاب حاضر به منظور ارائه گزارشی جامع و روزآمد از وضعیت پژوهشیِ جاری در حوزه پردازش متن و گفتار فارسی، به قلم جمعی از متخصصان این حوزه، تدوین شده است. این کتاب دارای دو قسمت پردازش متن و پردازش گفتار است و هر قسمت با بخشِ مرور منابع و زیرساخت‌های داده‌ای آغاز می‌گردد و پس از بررسی کارهای انجام‌شده در توسعه ابزارها و پردازش‌های پایه و میانی، به بخش کاربردهای سطح بالاتر ختم می‌شود. هر بخش شامل چند فصل است و هر فصل، به شکل یک مقاله مروری نوشته شده که ضمن مطالعه کارهای گذشته، به تحلیل وضعیت حال می‌پردازد و با بیان مسائل بازِ حوزه، دریچه‌ای به آینده می‌گشاید. محتوای کتاب طیف گسترده‌ای از مطالب، از به کارگیری و تطبیق آخرین دستاوردهای جهانی این حوزه بر روی زبان و گفتار فارسی تا ابداع روش‌های خاص زبان فارسی، و ازمبانی نظری تا نتایج کاربردی را پوشش می‌دهد. این کتاب می‌تواند منبع مناسبی برای تمامیِ دانشجویان و محققانی باشدکه در زمینه تولید منابع، ابزارها و برنامه‌های کاربردی در حوزه پردازش متن و گفتار فارسی، پژوهش و فعالیت می‌کنند.

پیشگفتار

بخش اول: منابع و دادگان‌های متن‌محور و مدخل‌محور
بخش دوم: ابزارها و پردازش‌های پایه و میانیِ متن
بخش سوم: تحلیل لغوی، نحوی و معنایی متون
بخش چهارم: حوزه‌های کاربردی پردازش متن
بخش پنجم: منابع و ابزارهای پردازش گفتار
بخش ششم: حوزه‌های کاربردی پردازش گفتار

واژه نامه فارسی ـ انگلیسی
واژه نامه انگلیسی ـ فارسی

کتاب حاضر به عنوان کتابی مبنایی برای تمامی محققانی که به پژوهش‌های رایانه‌ای درباره زبان فارسی می‌پردازند تدوین شده است و می‌تواند برای دانشجویان رشته زبان‌شناسی در درس «زبان‌شناسی رایانشی» (در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد، گرایش‌های محض و فرهنگ‌نویسی) و برای دانشجویان رشته «زبان‌شناسی رایانشی» و نیز برای دانشجویان رشته‌های مهندسی در دروس مرتبط با «پردازش زبان طبیعی» و «پردازش گفتار»، به عنوان منبعی جنبی، مورد استفاده قرار گیرد. امید است علاوه بر جامعه دانشگاهی، سایر علاقه‌مندان نیز از آن بهره‌مند شوند.

ارسال با ایمیل:

نظر شما :