برگزاری دومین نشست علمی بین‌المللی غدیر

۰۴ تیر ۱۴۰۳ | ۱۵:۰۷ کد : ۷۷۹ اخبار
تعداد بازدید:۲۶۲
«سمت» دومین نشست علمی بین‌المللی غدیر را با حضور استادان و پژوهشگرانی از کشورهای مختلف برگزار کرد.
برگزاری دومین نشست علمی بین‌المللی غدیر

به گزارش روابط عمومی «سمت»، به همت مدیریت همکاری‌های ‌علمی ‌بین‌المللی سازمان مطالعه و تدوین دومین نشست علمی بین‌المللی غدیر برگزار شد. این رویداد علمی با پیام مرجع عالیقدر آیت الله العظمی نوری همدانی آغاز شد و در ادامه چهارده چهره علمی از کشورهای ایران، لبنان، روسیه، تاجیکستان، عراق، پاکستان، افغانستان، قزاقستان و هند به صورت حضوری و مجازی سخنرانی خود را ارائه کردند.


دکتر داود مهدوی‌زادگان، رئیس سازمان مطالعه و تدوین ضمن تبریک عید سعید غدیر و گرامیداشت مقام شهدای خدمت به‌خصوص رئیس جمهور شهید، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی گفت: «با عنایت به آیه شریفۀ «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی» (مائده:۳) آنچه سبب اکمال دین و اتمام نعمت است، مسئله «حکومت» است؛ که اگر این اصل نباشد دین کامل نمی‌شود و نعمت ناتمام می‌ماند. اگر دین از تمام جزئیت زندگی سخن بگوید ولی در مورد مهم‌ترین مسئله بشریت که حکومت است سخن نگوید، آن دین کامل نیست.
استاندار اسبق نجف از نحوه تعامل مرجع تقلید نجف حضرت آیت الله سید علی سیستانی با حکومت عراق گفته است این مرجع بزرگ تقلید، در طول ۱۵ سال از استانداری، سه مطالبه اصلی داشته است و هیچ‌گاه توصیه‌های دینی مانند امر به معروف و نهی از منکر و نظایر آن نداشته است.آن سه مطالبه عبارت بودند از حفظ امنیت، خدمات اجتماعی و رسیدگی به فقرا. این توصیه‌ها به معنای ورود مستقیم مرجعیت دینی در امر سیاست است؛ اینگونه توصیه‌ها این پیام را می‌رساند که فقه و علمای امامیه هیچگاه نه در گذشته و نه امروز از پرداختن به مسائل مهم سیاسی و اجتماعی به دور نبوده است و همواره وظیفه دینی و شرعی خود دانسته حاکمان را در انجام وظایف شرعی و قانونی‌شان توصیه و تشویق و احیاناً عتاب می‌کند.»
رئیس سازمان «سمت» در ادامه افزود: «ورود و اعلام مواضع علما و مرجعیت کنونی در مباحث سیاسی، همان کاری است که اگر رسول الله(ص) و دیگر ائمه(علیهم‌السلام) حضور می‌داشتند، انجام می‌دادند.»
دکتر مهدوی‌زادگان در ادامه با استناد به بیان امام خمینی(ره) که فرمودند: «غدیر براى ایشان (=حضرت امیرالمؤمنین علی (ع)) ارزش ندارد؛ آن که ارزش دارد خود حضرت است که دنبال آن ارزش، غدیر آمده است» افزود: اگر واقعه غدیر رخ نمی‌داد مراتب قدسی و معنوی حضرت دستخوش تغییر نمی‌شد، بلکه رسول‌الله درصدد بود تا در رویداد غدیر امری را بنیانگذاری کند که آن تکمیل‌کننده نبوت است؛ و آن امر «امامت» و «نبوت» که این دو اصل مفهومی ندارد جز سیاست و حکومت.
دکتر مهدوی‌زادگان، در بخش پایانی سخنان خود به تبیین تفاوت معنایی میان دو مفهوم «خلافت» و «امامت» پرداخت و افزود «امامت» ادامه خط «نبوت» است.
مصطفی غلامحسین‌زاده، مدیر همکاری‌های ‌علمی ‌بین‌المللی «سمت» به عنوان دبیر نشست ضمن ارایه گزارشی از برنامه‌ریزی و اقدام‌های علمی و اجرایی انجام شده برای برگزاری این رویداد علمی، گفت: «سازمان مطالعه و تدوین بر آن است تا با پیاده‌سازی و چاپ مقالات سخنرانان این نشست، گامی در جهت معرفی هرچه بیشتر رویداد غدیر در عرصۀ بین‌المللی بردارد.
محورهای هفتگانه این نشست عبارت بود از:
۱. غدیر و تبیین شاخصه‌های حکومت اسلامی
۲. غدیر تجسم دغدغه‌مندی نبوی در استمرار حکومت اسلامی
۳. نقش امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) در شکل‌گیری تمدن اسلامی
۴. غدیر، سرچشمه‌ی وحیانی در تولید دانش سیاست اسلامی
۵. غدیر آئینه‌ی وحدت
۶. مؤلفه‌های حکومت اسلامی در سیمای غدیر
۷. امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) در نگاه ادیان و مذاهب 
محتوای تکمیلی این نشست علمی، به‌زودی در همین درگاه منتشر خواهد شد.

کلید واژه ها: دومین نشست علمی بین‌المللی غدیر «سمت» مدیریت همکاری‌های ‌علمی ‌بین‌المللی دکتر داود مهدوی‌زادگان


نظر شما :