درگذشت علی‌اکبر سرافراز، باستان‌شناس پیشکسوت و مدیر سابق گروه تخصصی باستان‌شناسی «سمت»

۲۰ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۷:۵۷ کد : ۷۰۲ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۲۵
علی‌اکبر سرافراز، باستان‌شناس پیشکسوت و مدیر سابق گروه تخصصی باستان‌شناسی «سمت» درگذشت.
درگذشت علی‌اکبر سرافراز، باستان‌شناس پیشکسوت و مدیر سابق گروه تخصصی باستان‌شناسی «سمت»

به گزارش روابط عمومی «سمت»، دکتر سرافراز روز جمعه ۲۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ به دلیل کهولت سن و در سن ۹۶ سالگی در بیمارستان رسول اکرم (ص) دار فانی را وداع گفت.
علی‌اکبر سرافراز، باستان‌شناس پیشتاز ایرانی و متخصص تاریخ هنر اشکانی ـ ساسانی و ایلخانی با بورسیۀ یونسکو به دانشگاه نیویورک رفت و در ۱۳۴۸ خورشیدی دانشنامۀ دکتری مرمت و حفاظت آثار سنگی گرفت. در چند پروژۀ بین‌المللی کاوش و مطالعات از جمله در مکزیک، انگلستان، آمریکا، چین، آلمان و فرانسه شرکت کرد، که کاوش تی. آن و هوکات و چلولا از آن جمله بود.
او بیش از ۲۳ سال از عمر خود را در محرومیت‌های میدانی و صحرایی صرف کرد که نتیجه تلاش‌های سرافراز از سال ۱۳۴۴، ثبت ۴۳۰ اثر در فهرست آثار ملی است. 
او یک دهه مدیر گروه‌های باستان‌شناسی دانشگاه‌های تهران و تربیت مُدرس و بیش از پانزده سال مدیر گروه تخصصی باستان‌شناسی «سمت» و مولف چند عنوان کتاب در سازمان نیز بود.
مهم‌ترین کاوش‌ها و مطالعات سرافراز را می‌توان ارگ علی‌شاه تبریز، تنگ چوگان، کاخ کوروش کبیر در بُرازجان، تخت سلیمان، جمعه مسجد اردبیل، رصدخانه مراغه و کتیبه خارک، که سند صیانت ایران بر خلیج فارس بوده است و همچنین مرمت و کاوش معبد آناهیتای بیشابور، برشمرد. او دستکم ۱۶ کاوش علمی را سرپرستی کرده و حدود ۳۲ بررسی و گمانه زنی روی آثار باستانی داشته بود.

مراسم تشییع این استاد برجسته باستان‌شناسی، روز سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۴ ساعت ۹ صبح از مقابل موزه ملی ایران و متعاقب آن مراسم خاکسپاری در بهشت زهرا، قطعه نام‌آوران برگزار خواهد شد. بزرگداشت آیینی آن مرحوم نیز روز پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۶ از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار خواهد شد.
 

روابط عمومی «سمت»، درگذشت این استاد نامدار و فرهیخته را به جامعه علمی و دانشگاهی باستان‌شناسی تسلیت می‌گوید.

کلید واژه ها: سازمان سمت باستان‌شناسی علی اکبر سرفراز


نظر شما :