برگزاری آیین رونمایی از پروژۀ چندرسانه‌ای کتاب‌های «سمت»

۱۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۳ کد : ۶۹۶ اخبار
تعداد بازدید:۹۹۹
در سومین روز از دهۀ فجر ۱۴۰۲، از پروژۀ چندرسانه‌ای کتاب‌های «سمت» رونمایی شد.
برگزاری آیین رونمایی از پروژۀ چندرسانه‌ای کتاب‌های «سمت»

به گزارش روابط عمومی «سمت»، همزمان با سومین روز از دهۀ فجر انقلاب اسلامی، از پروژۀ چندرسانه‌ای نسل سوم کتاب‌های سمت رونمایی شد. دکتر مهدوی‌زادگان، در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر، تقارن آیین رونمایی از این پروژه با ایام‌الله دهه فجر را به فال نیک گرفت و گفت: «پروژه چندرسانه‌ای آثار «سمت» از جمله پروژه‌های مهم و ارزشمند سازمان مطالعه و تدوین کتب درسی دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی بود که توانستیم علی‌رغم تمام محدودیت‌ها امروز از آن رونمایی کنیم.»


رئیس «سمت» در ادامه گفت: «مهم‌ترین مأموریت سازمان «سمت» تولید کتاب درسی دانشگاهی در حوزه علوم اسلامی و انسانی است و این وظیفه سنگین سبب می‌شود «سمت» در انجام مأموریت خود از روش‌های جدید و نو، نهایت استفاده داشته باشد. امروزه علم و تکنولوژی امکانات خوبی را برای امر آموزش فراهم کرده است، اگرچه قالب چاپی کتاب هنوز بر مَسند است و بسیاری از دانشجویان و علم‌آموزان علاقه‌ دارند با ورق‌زدن کتاب چاپی، همراهی و مؤانست خود را با کتاب حفظ نمایند؛ اما این به آن معنا نیست «سمت» از روش‌های جدید استفاده نکند. به‌ خصوص که تکنولوژی جدید سبب می‌شود آثار نویسندگان و اساتید ماندگاری بیشتر پیدا کند.»
دکتر مهدوی‌زادگان، در تبیین سابقۀ پرداختن به آثار چندرسانه‌ای گفت: «در زمان مرحوم دکتر احمدی به این پروژه توجه شد و دست‌اندرکاران امر به دنبال این بودند که این کار انجام شود ولی به‌دلیل محدودیت‌ها، این مهم محقق نشد؛ حتی هم‌اکنون که این پروژه رونمایی می‌شود باز «سمت» در تنگناست و اگر شوق و اهتمام و دغدغه همکاران ما در معاونت پژوهشی نبود، امکان برگزاری این رونمایی میسر نمی‌شد. در رأس همه، باید قدردان خانم دکتر صابری، معاون محترم پژوهشی باشیم که از ابتدا دغدغه این پروژه را داشتند و به دنبال عملیاتی کردن این پروژه بودند. دوستانی هم از اعضای هیئت علمی «سمت» همت کردند و علی‌رغم محدودیت‌ها وارد این پروژه شدند.»
دکتر مهدوی‌زادگان در ادامه افزود: «در گام اول این پروژه، ۱۲ عنوان کتاب از آثار برجسته، موفق و پرمخاطب انتخاب شد. از مؤلفان این آثار دعوت شد تا به عنوان مدرس در این پروژه حضور داشته باشند؛ تعدادی از آنها که شرایط داشتند وارد شدند و یاری‌رسان ما شدند. در مواردی هم که استاد به هر دلیل امکان همراهی نداشت، از مدرسین متخصص استفاده شد.» وی ابراز امیدواری کرد این پروژه در میان مخاطبان و دانشگاهیان، جایگاه حقیقی خود را پیدا کند.

دکتر ملیحه صابری، معاون پژوهشی «سمت» و ناظر پروژه چندرسانه‌ای، در ابتدا ضمن تشکر از دست‌اندرکاران پروژه‌ چندرسانه‌ای گفت: «پروژه چندرسانه‌ای، از جمله پروژه‌های دارای اولویت‌ سازمان بود که با اهتمام سازمان به سرانجام رسید.» دکتر صابری با بیان پیشینه این کار در سال‌های قبل گفت: «عدم‌ تحقق آن علی‌رغم نیازسنجی‌های انجام‌شده، ناظر به محدودیت‌های مالی بود اگرچه آن مشکلات همچنان پابرجاست؛ اما با توجه سطح گستردۀ تحولات فناورانه و تکنولوژی‌های جدید بر آن شدیم این پروژۀ را عملیاتی کنیم.» این عضو هیئت علمی گروه فلسفه «سمت» افزود: «تغییر و تحولی که رنسانس ایجاد کرد و صنعتی‌شدن جهان را در پی داشت، امروزه با ورود هوش‌ مصنوعی و تکنولوژی‌های جدید در بستر اینترنت، ایجاد شده است. جوان امروزی با نگاه و آموزش سنتی خیلی ارتباط برقرار نمی‌کند. آن چیزی که در گذشته اطلاعات اصیل را به دست ما می‌داد از طریق کتابخانه‌های وسیع و حافظه اندیشمندان بزرگ بود و امروز تمام این منابع به لینک‌های ارتباطی اینترنت تبدیل شده است و دانشجو امروز، با در اختیار داشتن تلفن همراه می‌تواند با ارتباطاتی که برقرار می‌کند اطلاعات خود را چندبرابر کند. امروزه در حیطۀ آموزش، روش‌ها و اصلاحاتی ایجاد شده که یادگیری هرچه سریع‌تر و بهتر و آسان‌تر و ارزان‌تر در پی دارد. سازمان نیز علی‌رغم تمام محدودیت‌ها این پروژه را در اولویت کاری خود قرار داد. در ابتدا کارهای مطالعاتی و نظری و تئوری انجام شد و سپس وارد کار عملیاتی و اجرایی شد.»
ناظر پروژه چندرسانه‌ای در ادامه افزود: «۱۲ کتاب انتخاب‌شده همگی واجد اولویت‌هایی چون آموزشی بودن و مخاطب مقطع کارشناسی داشتن بودند. حتی دقت شد محتواهایی باشد که برای غیر دانشجو نیز مفید و دارای ارزشی‌های ایرانی - اسلامی باشند. در این پروژه سه نوع محتوا تولید شد: خلاصه کتاب، نسخه صوتی کتاب و تدریس استاد. علاوه بر آن یک کلیپ معرفی نیز تهیه شد. پروژه چندرسانه از جمله طرح‌های پژوهشی کاربردی‌سازی شده است و باعث می‌شود جذابیت کتاب درسی چندبرابر شود.

دکتر محمدحسین بهشتی، مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش وزارت عتف، در ابتدا با بیان سخنانی از رهبر معظم انقلاب به جایگاه‌یابی معنای پژوهش از نگاه ایشان پرداخت و گفت: «از نظر مقام معظم رهبری، پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلۀ علم و ایجاد مرجعیت علمی و هم برای حل مسائل جاری کشور باشد. به زعم رهبری پژوهش و تحقیق در نظام آموزشی دنیا، رکن اساسی و مایۀ بقای آن است و شاخص رشد و یا عقب‌ماندگی هر مجموعۀ آموزشی و تحقیقاتی به چگونگی جایگاه پژوهش در آن بر می‌گردد.»
وی در معرفی زیست‌بوم علم و فناوری به معرفی سیاست‌گذاران و مجریان آن پرداخت و با استناد به اطلاعات و آمار، روند ۱۲ ساله رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری را در میان ۱۳۲ کشور جهان، روبه‌رشد ارزیابی کرد و در ادامه به نمونه‌هایی از پیشرفت‌های علمی اشاره کرد. دکتر بهشتی از رصدخانه ملی ایران، شناور تحقیقاتی اقیانوس‌پیما، دستگاه شتاب‌دهندۀ خطی پزشکی، دستگاه اسکنر کامیونی، پرینتر سه‌بُعدی فلزی، ربات انسان‌نما (نسل چهارم) به عنوان نمونه یاد کرد و افزود: «هم‌اکنون ایران در فناوری‌های تحول‌آفرین مانند کوانتوم، هوش‌مصنوعی، اینترنت اشیا و ... مشغول به فعالیت است.» وی فعالیت‌های انجام شده در حوزه‌های فنی - مهندسی و پزشکی را خوب و چشمگیر ارزیابی کرد و افزود در حوزۀ علوم اسلامی و انسانی رویکردهای تجاری‌سازی و فناوری، ورود چندانی نداشته است و این در حالی است از ۱۵۵۰ مجله مجوزدار وزارت عتف، بیش از نیمی از نشریات در حوزه علوم انسانی است و این نشان می‌دهد تحقیقات انجام‌شده باید به حوزه تجاری‌سازی، صنعت و فناوری راه پیدا کنند.

دکتر مجید معارف، مدیر گروه تخصصی علوم قرآن و حدیث «سمت» و از مؤلفان و مدرسان پروژۀ چندرسانه‌ای، سخنران پایانی این برنامه بود. ایشان با تکیه به حوزه تخصصی-تحقیقاتی خود گفت: «معجزه پیامبر اسلام، به ارادۀ الهی، از جنس کتاب است؛ محصولی که عقل مخاطب را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ضمن آنکه مخاطب کتاب، عقلا و اولی الالباب هستند. پیامبر مأمور بود این معجزه را که دربردارنده پیام است به عموم مردم برساند. ایشان با پیام‌رسانی خود، مردم عصر جاهلی را به مردم صاحب تمدن تبدیل کرد.» 
این استاد دانشگاه گفت: «اگر ما بخواهیم از پیامبر الگو بگیریم باید بتوانیم پیام خود را به گوش‌ مخاطبان خود برسانیم و دقیقاً همین جاست که اهمیت ابزار رسانه خودش را نشان می‌دهد. امروز به طریق اولی رسانه و رساندن محتوای پیام، اهمیت و کارکرد پیدا کرده است. به میزان جلب مخاطب با ابزارهای مختلف رسانه‌ای و چندرسانه‌ای می‌توانیم در رساندن پیام اسلام و قرآن موفق باشیم.
در ادامه مهندس زهره احمدی رئیس نشر الکترونیک سازمان با عنوان «سمتا» به معرفی این پروژه بر روی سکوی تخصصی آثار الکترونیک و آثار چندرسانه‌ای پرداخت. 

در پایان این برنامه از دست اندرکاران، عوامل، مؤلفان و مدرسان این پروژه تقدیر به عمل آمد؛ اسامی اعلامی به ترتیب عبارت بودند از: استاد حشمت‌الله رضوی (مولف)، دکتر پروانه شاه‌حسینی (مؤلف و مدرس)، دکتر مجید معارف (مؤلف و مدرس)، دکتر هادی مرادپیری (مؤلف و مدرس)، دکتر مهرداد رایجیان (مؤلف و مدرس)، دکتر زهرا طاهری (مدرس)، دکتر عبدالرسول فروتن (مدرس)، دکتر محسن نوبخت (مدرس)، دکتر ملیحه صابری (ناظر)، دکتر امیرعلی مازندرانی (مجری و مدرس)، دکتر شاهین تقدمی (مجری)، مژگان امیری (کارشناس پروژه).

کلید واژه ها: رونمایی از پروژۀ چندرسانه‌ای دکتر مهدوی زادگان دکتر صابری مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش وزارت عتف


نظر شما :