گزارش مختصری از سفر رئیس سازمان به کشور عراق:

از دیدار با مدیر کل اداره پژوهش و تحول علمی وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های علمی جمهوری عراق تا بازدید پنج ساعته از دانشگاه بابِل

۲۷ دی ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۸ کد : ۶۸۸ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۰۸
از دیدار با مدیر کل اداره پژوهش و تحول علمی وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های علمی جمهوری عراق تا بازدید پنج ساعته از دانشگاه بابِل

به گزارش روابط عمومی «سمت»، دکتر داود مهدوی‌زادگان، رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) در سفر به کشور عراق با حضور در وزارت علوم عراق و دو دانشگاه و یک مرکز پژوهشی نشست‌های فشرده‌ای را برگزار کرد.
دکتر مهدوی‌زادگان و هیئت همراه به محض ورود به بغداد، با حضور در محل شهادت سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی و مهندس ابوالمهدی به قرائت فاتحه پرداختند.
دکتر مهدوی‌زادگان در روز نخست این سفر با حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی ایران در عراق به گفتگو نشست. در این دیدار که با حضور رایزنان فرهنگی ایران در افغانستان و ونزوئلا، آقایان حسینی و دکتر فرامرزی همراه شد، درخصوص ظرفیت‌های علمی- فرهنگی سه کشور عراق، افغانستان و ونزوئلا در همکاری‌های پژوهشی و علمی با «سمت» گفتگو شد. در این نشست، دکتر مهدوی‌زادگان ضمن معرفی اجمالی «سمت»، از اهداف و برنامه و نیز زمینه‌ها و ظرفیت‌های سازمان در عرصۀ بین‌الملل سخن گفت. براساس گفتگوهای انجام‌شده، مقرر شد پس از مراجعت هیئت «سمت» به ایران با رایزنان فرهنگی ایران در ونزوئلا و افغانستان گفتگوی اختصاصی داشته باشند.
در ادامه، دکتر مهدوی‌زادگان به همراه حجت‌الاسلام والمسلمین اباذری با حضور در وزارت علوم عراق، با دکتر لبنی خمیس مهدی، مدیر کل اداره پژوهش و تحول علمی وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های علمی جمهوری عراق دیدار کردند.
در این گفتگو دکتر مهدوی‌زادگان با اشاره به سابقۀ همکاری «سمت» و وزارت علوم عراق، ابراز امیدواری کرد همکاری فیمابین در چارچوب تفاهم‌نامۀ موجود، تعمیق بیشتر پیدا کند و اقدامات توافق‌شده از دوره قبل سریع‌تر به سرانجام برسد.
دکتر لبنی خمیس مهدی، در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از حضور هیئت «سمت»، به ارائه گزارشی از اقدامات انجام‌شده پرداخت و در ادامه برای عملیاتی‌شدن اقدامات ناتمام در اسرع وقت، اعلام آمادگی کرد. وی با معرفی همایش علمی پیش‌روی وزارت علوم عراق در موضوع علوم اسلامی، ابراز امیدواری کرد «سمت» با ظرفیت تخصصی خود در این رویداد علمی حاضر شود. همچنین افزود وزارت علوم عراق خواهان برگزاری دور دوم همایش مشترک پیرامون شخصیت امام حسین (ع) است.
در این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین اباذری پیشنهاد کرد به منظور تحکیم مراودات مشترک دو طرف، هیئتی از وزارت علوم عراق به ایران دعوت شود؛ بر این اساس مقرر شد زمینه و شرایط این بازدید از طرف «سمت» فراهم شود.
برنامۀ سوم رئیس «سمت»، حضور در بیت‌الحکمه و دیدار با دکتر مظفر الرُبیعی، معاون ارتباطات و بین‌الملل و مسئول ارتباطات این مجموعه بود. در ابتدای این نشست دکتر الرُبیعی، با معرفی تاریخچۀ بیت‌الحکمه، به ظرفیت‌های این مجموعه برای همکاری با «سمت» اشاره کرد.
دکتر مهدوی‌زادگان، با شبیه خواندن جایگاه «سمت» و بیت‌الحکمه در نظام تولید محتوای دو کشور ایران و عراق، ابراز امیدواری کرد با همکاری طرفین، هم‌افزایی لازم به منظور تقویت تمدن اسلامی و نشر دستاوردهای علمی آن در دو کشور حاصل شود.
برنامۀ پایانی روز نخست حضور رئیس «سمت» در بغداد، دیدار با داود حسن‌پور وابستۀ فرهنگی ایران در سلیمانیۀ عراق بود. رئیس «سمت» با ارائه گزارش اجمالی از برنامه هفته فرهنگی کتاب «سمت» در دانشگاه کردستان، به برنامه‌های پیش‌روی سازمان برای حضور هرچه فعال‌تر در اقلیم کردستان اشاره کرد و افزود: تأسیس گروه زبان کُردی، برگردان تعدادی از منابع شاخص «سمت» به زبان کُردی براساس نیاز منطقۀ اقلیم و بهره‌مندی از ظرفیت شبکه نخبگانی کردستان در گروه‌های تخصصی سازمان از جملۀ این اقدامات است.
در روز دوم حضور دکتر مهدوی‌زادگان در بغداد، حضور در دانشگاه مستنصریه و گفتگو با دکتر حمید فاضل التمیمی، رئیس دانشگاه آغاز شد. در این دیدار دو طرف با ظرفیت‌های علمی-پژوهشی یکدیگر آشنا شدند.
در این دیدار دکتر مهدوی‌زادگان گفت: در صورت امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک، این امکان مهیا می‌شود تا از ظرفیت علمی - پژوهشی اعضای هیئت‌علمی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت»، برای پیشبرد اهداف علمی دانشگاه مستنصریه به عمل آید. این دیدار با تبادل هدایای فرهنگی دو طرف به پایان رسید.
آخرین برنامۀ رئیس «سمت»، در مدت حضور در بغداد گفتگو با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی خیاط، رایزن فرهنگی سابق ایران در سوریه و مدیر فعلی حوزه‌های علمیۀ خراسان بود. در این دیدار، حجت‌الاسلام خیاط با اشاره به همکاری‌های گذشته «سمت» و رایزن فرهنگی ایران در سوریه، ابراز امیدواری کرد سازمان از ظرفیت علمی - پژوهشی نخبگان حوزه‌های علمیه، به‌خصوص خراسان، در فعالیت‌های علمی - پژوهشی خود استفاده کند.
دکتر مهدوی‌زادگان، ضمن ابراز خرسندی از این دیدار گفت: «در هدف‌گذاری «سمت»، بهره‌مندی از نتایج پژوهش‌ نخبگان حوزه و نیز فعالیت در عرصۀ احیای تراث اسلامی گنجانده شده‌ است و تنها می‌بایست این همکاری محقق شود.»
گفتنی است پیشینۀ همکاری «سمت» و مدیریت حوزه‌های علمیۀ خراسان قابل توجه است؛ به‌طوری‌که مدیریت حوزه‌های علمیۀ خراسان تاکنون سه دوره نمایشگاه آثار «سمت» را برگزار کرده‌ است.
آخرین برنامه دکتر مهدوی‌زادگان در سفر عراق، بازدید از دانشگاه بابِل بود. در این برنامه که بیش از چهار ساعت‌ونیم ادامه پیدا کرد دکتر قحطان هادی حسین، ضمن معرفی بخش‌های مختلف دانشگاه از ظرفیت‌ها و زمینه‌های موجود در مسیر همکاری دو طرف سخن گفت. وی افزود: از جمله کارهای ارزشمند دانشگاه بابِل، تهیۀ فرهنگ هشت‌جلدی در موضوع تمدن شهر تاریخی بابِل است. وی پیشنهاد کرد، «سمت» عهده‌دار نشر و عرضۀ نسخۀ فارسی این اثر باشد.
دکتر مهدوی‌زادگان ضمن معرفی «سمت»، از منحصربه‌فرد بودن سازمان در عرضۀ کتاب درسی دانشگاهی در گروه علوم انسانی سخن گفت و ابراز امیدواری کرد در پی امضای تفاهم‌نامۀ همکاری مشترک، ارزیابی کتاب پیشنهادی از طرف «سمت» انجام خواهد شد و پس از تأیید، نسبت به ترجمه و نشر آن اقدام می‌شود. در ادامۀ این برنامه دکتر مهدوی‌زادگان، از بخش‌های مختلف کتابخانه و مرکز اسناد دانشگاه، استودیوی چندرسانه‌ای و مرکز آموزش زبان و مهارت‌افزایی دانشگاه بازدید کرد.
دکتر قحطان ایران را به عنوان یک قاره معرفی کرد و گفت: ایرانیان با اتکا به ظرفیت‌های داخلی توانستند در صنعت‌های بزرگ و کوچک دستاوردهایی داشته باشند و اینچنین در برابر تحریم‌ها ایستادگی کردند.

 


( ۲ )

نظر شما :