«سمتا» پلی میان دانشجو و ناشران دانشگاهی

۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۰ کد : ۶۰۵ اخبار
تعداد بازدید:۱۵۷۲
گفتگو با رئیس مرکز نشر الکترونیک
«سمتا» پلی میان دانشجو و ناشران دانشگاهی

در آستانۀ بهار دانش و علم‌آموزی، با رئیس مرکز نشر الکترونیک سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)، خانم زهره احمدی به گفتگو نشستیم. در این نشست از تاریخچه «سمتا» تا برنامه‌های این مرکز سخن گفته شد.

- به عنوان اولین سئوال لطفا به صورت خلاصه تاریخچه‌ای از روند طی شده برای رسیدن به سمتا را بفرمایید.
نشرالکترونیک سازمان «سمت» با نام «سمتا» (سمت الکترونیک) در اواخر سال ۱۳۹۲ با هدف بهره‌مندی از آخرین دستاوردهای فناوری در حوزه نشرالکترونیک و تولید نسخه دیجیتال آثار سازمان، تشکیل شد.
در این رابطه تحقیقات و بررسی‌های گسترده‌ای انجام شد و به رغم محدودیت قوانین، فرازونشیب زیادی داشتیم تا کتابخوان «سمتا» در دو نسخۀ اندروید و IOS در اختیار هموطنان عزیز قرار گرفت و تلاش شد تا تمامی کتاب‌های سازمان «سمت» در کتابخوان، در جهت ایجاد عدالت آموزشی قرار بگیرد و بحمدالله با کوشش همکاران عزیز، تاکنون بیش از ۲۰۰۰ از عناوین به صورت الکترونیک عرضه شده‌اند. علاقمندان می‌توانند از اینجا وارد «سمتا» شوند.
 
- جایگاه نشر الکترونیک «سمت» در میان دیگر ناشران دانشگاهی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ناشران کتاب‌های دانشگاهی عمدتا برای تولید کتب الکترونیک خود، از اپلیکیشن‌های عمومی استفاده کرده‌اند. مزیت اپلیکیشن «سمتا»، منحصربه‌فرد بودن آن در میان ناشران دانشگاهی است. این مرکز از حضور سایر ناشران در این سکو استقبال می‌کند و با افتخار آمادگی خود را برای عرضۀ آثارشان اعلام می‌دارد. 
 
- لطفا از چشم‌انداز پیش‌رو برای نشر الکترونیک سازمان سمت بفرمایید.
 با توجه به اهدافی که نشرالکترونیک سازمان «سمت» دارد و ارزش‌ها و پتانسیلهای بالفعل و بالقوه موجود، چشم‌انداز و سیاستهای اجراییِ این حوزه در جهتی است که امید داریم در آینده کلیه ی خدمات "سمت" به دانشگاه ها با حداقل هزینه و در کوتاهترین زمان ممکن در عرصه های ملی و بین المللی فراهم باشد.
 
- بحث چندرسانه‌ای کردن آثار چه ارتباطی با نشر الکترونیک دارد؟ 
چندرسانه‌ای کردن آثار طبیعتا یکی از انواع صور نشر به صورت الکترونیک هست که با افزایش قابلیت‌های کتاب الکترونیک به درک بیشتر مطلب توسط مخاطب کمک می‌کند و نشرالکترونیک آمادگی پذیرش انجام این امر را با تآمین مقدمات لازم دارد.
 
- از ویژگی‌های سمتا به عنوان کتابخوان منحصر به فرد سمت بفرمایید.
"سمتا" کتابخوانی است  که با همت سازمان «سمت» و با کمک بخش خصوصی عملیاتی شده است و ویژگی های خوبی دارد که به یاری خدا با افزایش امکانات بیشتر و چندرسانه ای تاثیر بیشتری در عرضه کتب دانشگاهی خواهد داشت.
آنچه مسلم است در عرصه نشرالکترونیک همیشه جای پیشرفت باقی است.
 
- بی‌شک عرضه آثار در قالب الکترونیک، به عدالت آموزشی کمک می‌کند. فراوانی کاربران سمتا آیا موید این مطلب هست؟
یکی از مهمترین ارکان آموزشی، کتاب است و عدالت آموزشی به معنای دسترسی یکسان و برابر همه به آموزش است. با گسترش دسترسی همه نقاط کشور به اینترنت، در واقع عدالت آموزشی اتفاق خواهد افتاد و سعی داریم در هر منطقه جغرافیایی که اینترنت هست، سمتا هم حضور داشته باشد.
روند افزایشی کاربران «سمتا» ما را به اینجا رسانده است که در حال حاضر بیش از چند ده هزار کاربر در سمتا داریم و برخی کاربران تعداد زیادی کتاب الکترونیک در کتابخانه الکترونیکی خود دارند.


- و حرف پایانی...
تولید کتاب‌ها و منابع دانش، متناسب با علم و فناوری و نیازهای دانشگاه، یک ضرورت است و طبیعتا باعث رضایت کاربران و مخاطبین می‌شود. با توجه به ظرفیت‌های بالفعلی که در نشرالکترونیک وجود دارد، و توجه ویژه‌ای که مسئولین محترم به این مهم دارند، امید است که نشرالکترونیک با اثر بخشی بیشتر و مطلوب‌تر به کار خود ادامه دهد و البته بخش عمده‌ای از این مسیر تا کمال پیشرفت باقی مانده است.

کلید واژه ها: نشر الکترونیک سازمان سمت


نظر شما :