دیدار رئیس «سمت» و رئیس جدید مرکز تحقیقات زبان فارسی در هند

۰۵ دی ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۰ کد : ۴۸۶ اخبار
تعداد بازدید:۲۰۵۲
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر داود مهدوی زادگان رئیس «سازمان مطالعه و تدوین» و آقای قهرمان سلیمانی رئیس جدید مرکز تحقیقات زبان فارسی در هند دیدار کردند.
دیدار رئیس «سمت» و رئیس جدید مرکز تحقیقات زبان فارسی در هند

به گزارش روابط‌عمومی «سمت»، دکتر داود مهدوی‌زادگان رئیس سازمان مطالعه و تدوین  کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی و آقای قهرمان سلیمانی رئیس جدید مرکز تحقیقات زبان فارسی در هند دیدار کردند.


در این دیدار که در محل سازمان «سمت» و به دعوت مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی این سازمان از آقای قهرمان سلیمانی انجام شد، طرفین به معرفی ظرفیت‌های همکاری در جهت بسط و گسترش زبان فارسی پرداختند.

دکتر مهدوی‌زادگان در این دیدار ضمن تاکید بر این که زبان فارسی زبان دوم دین ما محسوب می‌شود و باید هرچه بیشتر بر روی بسط و گسترش این زبان کار افزود: «حتی وجه تمدنی زبان فارسی هم یکی از پایه‌های اصلی رسیدن به تمدن نوین اسلامی که مد نظر مقام معظم رهبری است قلمداد می‌شود.

فارسی میراثی عظیمی است که الحمدالله هنوز تاریخی نشده و با این که بسیار می‌خواهند تاریخی شود و به بهانه تاریخی و متعلق به گذشته بودن آن را به حاشیه ببرند زبان فارسی همچنان میراثی زنده و درجریان است.

اگر قرار باشد نهاد‌های وارد عرصه بسط و گسترش زبان فارسی شوند قطعا یکی از آن‌ها نهاد‌ها «سازمان مطالعه و تدوین» است زیرا اساسا کار سازمان ما چاپ کتب آموزشی و دانشگاهی است که البته تا اینجا کارهای خوبی در این زمینه انجام داده‌ایم و آثار متنوعی تولید کرده‌ایم.»

آقای قهرمان سلیمانی رئیس جدید مرکز تحقیقات زبان فارسی در هند با اشاره به انتشار سندی توسط هندی‌ها برای توسعه آموزش در کشور خود افزود:
«هندی‌ها بر اساس این سند منهای دو زبان هندی و انگلیسی هشت زبان دیگر از جمله زبان فارسی را به‌عنوان زبان‌های کلاسیک هند به رسمیت شناخته‌اند که فرصتی درخشان از نظر سند کلان ملی در اختیار قرار می‌دهد.
همچنین در دانشگاه‌های هندوستان بیش از ۱۲۰ کرسی مستقل زبان فارسی وجود دارد که آن هم از دیگر فرصت‌های درخشان در این زمینه محسوب می‌شود.

سلیمانی  ادامه داد: «بنیاد سعدی با نگاه به این فرصت‌ها در دو سطح آموزش در مدارس و سطح آموزش در دانشکاه‌ها مشغول برنامه‌ریزی است در حوزه آموزش مدارس تفاهم‌نامه‌های با وزارت آموزش و پرورش در آستانه امضا قرار دارد اما در حوزه آموزش عالی  که طبق برآورد‌های اولیه من ظرفیت تولید بیش از ۵۰ عنوان کتاب دانشگاهی مرتبط با زبان فارسی برای آموزش در دانشگاه‌های هند وجود دارد، سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی با توجه به تجربه‌ای که در این زمینه دارد بیشتر از هر نهاد دیگری می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند و با مدیریت آن آثار لازم را برای این سطح تولید نماید.»

آقای مصطفی غلامحسین‌زاده مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی «سمت» نیز در این دیدار با استقبال از گسترش فعالیت‌ها به شبه‌قاره هند به دستاورد‌های بین‌المللی «سمت» در جهت گسترش زبان فارسی از جمله چاپ کتب آموزش زبان فارسی اشاره کرد که امروزه در چندین کشور تدریس می‌شود.


( ۱ )

نظر شما :