مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی در«سمت»

۲۱ آذر ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۴ کد : ۴۷۴ اخبار
تعداد بازدید:۲۵۷۷
«سازمان مطالعه و تدوین» مراسمی به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش برگزار کرد.
مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی در«سمت»

به گزارش روابط‌عمومی «سمت»، سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی به مناسب گرامیداشت هفته پژوهش، مراسمی با سخنرانی دکتر داود مهدوی‌زادگان رئیس این سازمان و دکتر مهدی گلشنی، استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف برگزار کرد. 
این مراسم روز دوشنبه ۲۱ آذرماه برگزار شد و دکتر صابری معاون پژوهشی، دکتر باباسالار معاون نظارت علمی و فنی، دکتر رضایی معاون اجرایی و دیگر مدیران و معاونان، مدیران و اعضای هیئت‌علمی، مدیران گروه‌های تخصصی و پژوهشی، کارشناسان گروه‌های تخصصی و پژوهشی و دیگر همکاران سازمان حضور داشتند. 

دکتر مهدوی‌زادگان در این دیدار ضمن خوشامدگویی به حاضران و مهمانان، هفته پژوهش را فرصتی برای تأمل در حقیقت، معنا و کارکرد پژوهش دانست. وی با عنایت به تاریخچه و سوابق کارهای انجام‌شده در «سمت» بیان کرد: «دکتر احمدی درصدد بود تا برای «سمت» مرجعیّت علمی ایجاد کند که در این امر نیز موفق بود و تولید و عرضه آثار متنوع و متعدد در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی و انسانی مؤیّد همین مسئله است.» دکتر مهدوی‌زادگان تأکید کرد مدیریت جدید «سمت» نیز بر آن است تا ضمن حفظ این مرجعیّت علمی، آن را ارتقا، دهد و در همین راستا گام‌های مهمی برداشته شد که از جمله آن توجه بیش‌ازپیش به آثار تألیفی است. رئیس سازمان از دیگر اقدامات انجام‌شده افزودن افراد جدید به گروه‌های تخصصی و همچنین افزایش تعداد گروه‌های تخصصی در موضوعات و عناوین تازه دانست و تأکید کرد که این مهم براساس نیازسنجی انجام شده ‌است. 

دکتر مهدوی‌زادگان در آسیب‌شناسی وضعیت پژوهشکده بیان کرد: «پیش‌ازاین اعضای هیئت‌علمی سازمان به کارهای اجرایی مشغول می‌شدند که همین امر باعث می‌شد تا از کارهای تحقیقاتی و پژوهشی خود بازبمانند؛ لذا پژوهشکده مکلّف شد تا از ظرفیت علمی - پژوهشی اعضای هیئت‌علمی در به ثمر رساندن کارهای پژوهشی مدنظر سازمان بیشتر استفاده کند. وی در ادامه افزود باتوجه‌به مأموریت سازمان، کرسی‌های ترویجی و نظریه‌پردازی راه‌اندازی شد. 

رئیس سازمان «سمت»، نگاه به کتب درسی را نادرست دانست و افزود برخی باور دارند کتاب درسی یعنی یک اثر غیرپژوهشی و سبک، لذا در ارزیابی‌های جشنواره‌ها و رویدادهای مرتبط، این دست آثار مدنظر قرار نمی‌گرفت. بر همین اساس سازمان بر آن شد تا اولین دوره جشنواره کتاب درسی را در حوزه علوم اسلامی و انسانی برگزار نماید. 

دکتر مهدوی‌زادگان در پایان از تلاش‌ها و فعالیت‌های اعضای معاونت پژوهشی در همه سطوح تشکر و ابراز امیدواری کرد با اهتمام بیش‌ازپیش معاونت پژوهشی، حرکت سازمان همچنان روبه پیشرفت و تعالی باشد. 


 
دکتر گلشنی، استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف نیز در این مراسم با اشاره به این نکته که اخلاق ‍پژوهش در کشور ما الگوی مناسبی ندارد، یادآور شد: «برای یافتن الگوی مناسب که اساس آن فرهنگ اسلامی است باید به سراغ دوره تمدن اسلامی برویم.»

گلشنی دوره تمدن اسلامی را از نیمه دوم قرن دوم تا اواخر قرن ششم هجری دانست و عنوان کرد جرج سارتن در کتابی که در باب تاریخ علم نوشته است مسلمانان را به مدت ۳۵۰ سال در عرصه علم پیشرو و بدون رقیب دانسته است و این ۳۵۰ سال را به ۷ دوره پنجاه‌ساله تقسیم کرده و در رأس هر دوره دانشمندی را قرار داده است که در رأس دوره اول پنجاه‌ساله آن جابر بن حیّان، شاگرد امام صادق (ع) را قرار داده و عمر خیّام را نیز در رأس دوره هفتم دانسته است و دراین‌بین نام‌هایی مانند: ابوالوفا محمد بوزجانی و علی بن حسین مسعودی نیز دیده می‌شود. 

گلشنی در ادامه با اشاره به نظر سارتن که می‌گفت چگونه می‌توان به شناخت درستی از دانش مسلمانان دست یافت اگر تمرکز بر حول قرآن را درک نکنیم، تاکید کرد: «ریشه الگویی که باعث موفقیت دانشمندان مسلمان در آن دوران بود قرآن کریم است.» 
این برندهٔ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران وضعیت کنونی جامعه را ناشی از بی‌توجهی به فرهنگ ملّی و مذهبی و نیز علوم انسانی دانست. 
این در حالی است که در غرب، علوم انسانی از رونق زیادی برخوردار شده تا آنجا که دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی موظف به گذراندن تعدادی از دروس علوم انسانی شدند. 
امام خمینی (ره) تأکید داشتند که ما نیز همچون کشورهای پیشرفته می‌توانیم پیشرفت کنیم به‌شرط این‌که بتوانیم این حس را در خودمان تقویت کنیم.
گلشنی ابراز امیدواری کرد ایران مجدداً کشوری پیشرو در علم شود به این شرط که اقدام به احیاء تفکر اسلامی به زبان مناسب کند.


دکتر پورعزت به عنوان سخنران پایانی این دیدار ضمن اشاره به شناخت دیرینه خود از مرحوم دکتر احمد احمدی، بنیان‌گذار «سازمان مطالعه و تدوین» به بیان برخی ویژگی‌های بارز اخلاقی این عالم ارزشمند پرداخت و با اشاره به این نکته که دکتر احمدی فرزند زمانه‌ خویش بود و هرآنچه در آن زمان برای گسترش علم نیاز بود و می‌توانست انجام داد، به ذکر نمونه‌هایی از خدمات دکتر احمدی پرداخت ازجمله تاسیس سازمان «سمت» و چاپ کتب درسی در تیراژی که به دست همگان برسد.

این استاد مدیریت ابراز امیدواری کرد بعد از دکتر احمدی مسئولان «سمت» بتوانند با نیازسنجی جدید و تشکیل گروه‌های آینده‌پژوهشی، نیاز امروز دانشگاه‌ها و جامعه علمی کشور را تشخیص داده و در قالب‌های جدیدتری علم  را به جویندگان آن عرضه کنند.

در پایان این مراسم از پژوهشگران شایسته تقدیر «سمت» تقدیر صورت گرفت و لوح‌های س‍پاس به دکتر پروانه شاه‌حسینی، دکتر حمیدرضا خادمی، دکتر مهدی خاقانی‌اصفهانی و دکتر امیرعلی مازندرانی اهدا شد. 

همچنین شرکت‌کنندگان در این مراسم از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی «سمت» که در ساختمان شماره دو این سازمان برپا شده بود، بازدید کردند.

کلید واژه ها: هفته پژوهش دکتر داود مهدوی‌زادگان دکتر احمد احمدی


نظر شما :