نشست رویکرد اقتصاد اسلامی در مواجهه با بحرانهای مالی و مقایسه آن با رویکرد نظام سرمایه داری برگزار شد

۲۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۹ کد : ۳۷۲ اخبار
تعداد بازدید:۳۰۹۷
نشست رویکرد اقتصاد اسلامی در مواجهه با بحران‌های مالی و مقایسه آن با رویکرد نظام سرمایه داری توسط پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان «سمت» برگزار شد.
نشست رویکرد اقتصاد اسلامی در مواجهه با بحرانهای مالی و مقایسه آن با رویکرد نظام سرمایه داری برگزار شد

به گزارش روابط‌عمومی «سمت» نشست رویکرد اقتصاد اسلامی در مواجهه به بحران‌های مالی و مقایسه آن با رویکرد نظام سرمایه‌داری توسط پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان «سمت» برگزار گردید.

در این نشست که روز سه‌شنبه هفدهم اسفندماه در محل سازمان با حضور چند تن از استادان به صورت برخط برگزار شد، ارائه دهنده نشست دکتر ابراهیم رضائی عضو هیأت علمی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» و با حضور دکتر محمدواعظ برزانی عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان و دکتر ناصر الهی عضو هیأت علمی دانشگاه مفید و با مدیریت دکتر ابراهیم عزتی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس به تبادل نظر پرداختند.

دکتر رضایی در ابتدای این جلسه ضمن اشاره به مهمترین نکات و تعاریف ویژه از بحران‌های مالی، به علل وقوع بحران‌های مالی از دیدگاه‌های مکاتب موجود نظام سرمایه داری و علل تجربی بوجود آورنده آن پرداخت.

وی دیدگاه‌های نظام‌های رقیب سرمایه‌داری از قبیل نظام سوسیالیسم که ذات نظام سرمایه‌داری را موجب بروز بحران می‌دانند مورد اشاره قرار داد.

رضایی در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به رویکرد اقتصاد اسلامی در مواجهه با چنین بحران‌هایی به تفاوت دیدگاه اقتصاد اسلامی که به آفرینش انسان و جهان هستی متفاوت از دیدگاه های نظام سرمایه داری است، به نکات بارز و متمایز اقتصاد اسلامی که مانعی در جهت بروز بحران در نظام اقتصاد اسلامی است پرداخت. 

ناقدان ضمن اشاره به غنای مباحث مطرح شده خواستار دقت نظر به جهان‌بینی اسلامی و نوع نگرش آن در دفع بحران‌ها شدند.

دکتر الهی خواستار ارزیابی و بررسی دقیق‌تر ذات نظام های اقتصادی سرمایه داری و اسلامی گردید تا ابعاد قضیه با عمق و کارایی بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر محمدواعظ برزانی بررسی رویکرد اقتصاد اسلامی در مواجهه به بحران‌های مالی را در جهت پر کردن بخشی از شکاف علمی مجموعه مطالعات اقتصادی دانش اقتصاد مالی و دانش اقتصاد کلان مفید دانست و خواستار صراحت بیشتری در ارائه رویکردهای اقتصاد اسلامی برای قبل از وقوع بحران‌ها و مدیریت بحران شد.

در خاتمه جلسه، دکتر عزتی این نشست را گام مؤثری در جهت پر کردن خلاء مطالعات اینچنینی در ادبیات اقتصاد اسلامی دانست.

فایل‌های صوتی این نشست در  اینجا  قابل دریافت است.


( ۳ )

نظر شما :