نخستین «همایش دوسالانه اسلام و حقوق بشر» برگزار شد

۱۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۸:۲۲ کد : ۳۷۰ اخبار
تعداد بازدید:۳۱۹۶
نخستین «همایش دوسالانه اسلام و حقوق بشر: حقوق کودک» برگزار شد توسط پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان «سمت» برگزار شد.
نخستین «همایش دوسالانه اسلام و حقوق بشر» برگزار شد

به گزارش روابط‌عمومی «سمت» نخستین «همایش دوسالانه اسلام و حقوق بشر: حقوق کودک» برگزار شد توسط پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان «سمت» و با همکاری کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی، مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و انجمن علمی حقوق و با حمایت معنوی برخی از مراکز علمی کشور برگزار شد.


در این همایش که روز چهارشنبه هجدهم اسفندماه در محل سازمان «سمت» و بصورت برخط برگزار شد و استادان و ارائه دهندگان مقاله در قالب پنج نشست تخصصی و در زمینه‌های سازوکارها و ضمانت اجرایی، کودک و حقوق سلامت، سیاست جنایی ایران و کشورهای اسلامی و حقوق کودک، معیارهای حقوقی بین‌المللی و حقوق کودک، به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مهدوی‌زادگان سرپرست سازمان «سمت» در این همایش ضمن تأکید بر اهمیت حقوق بشر و بخصوص حقوق کودک در اسلام با اشاره به آیاتی از قرآن و روایاتی که موجب برانداختن رسوم جاهلی و صیانت از حقوق بشر علی‌الخصوص حقوق کودکان شد، افزود: «اعتنا به حقوق کودک در دنیای امروز بیشتر شده و به عنوان یکی از مسائل اساسی جهان مطرح می‌شود. کودکان در موقعیتی نیستند که قادر به دفاع از حقوق خود باشند و به همین دلیل مظلوم‌ترین انسان‌های روی زمین بوده و بیش از دیگران حقوق آنها رد معرض تهدید و اجحاف است. به هنگام دفاع از حقوق بشر، صیانت از حقوق کودک در اولویت بوده و در فقه اسلامی نیز، آن به تفصیل بحث شده است. همینکه برای کودکان ولی تعیین شده که با هدف حفظ آتیه کودکان بوده است. دکتر مهدوی‌زادگان با اشاره به اینکه یکی از مباحث ولایت فقیه یا حکمیت اسلامی تولّی حقوق کودکان است افزود: بحث صیانت از حقوق کودک جزو اصلی‌ترین مباحث فقه اسلامی و جنبه‌های سیاسی و اجتماعی این مباحث بیسار بیشتر از جنبه‌های فرعی و شخصی مسأله است و بایستی با دیدی باز و مبسوط به آن نگریست.»

سرپرست «سمت» ضمن قدردانی از اهتمام نویسندگان مقالات در ارائه دیدگاه‌های علمی خود به همایش، به گستردگی وجوه حقوق کودکان اشاره کرد و نخستین همایش دوسالانه اسلام و حقوق بشر: (حقوق کودک) را گام آغازین حرکت در این مسیر دانست. 


 نخستین همایش دوسالانه اسلام و حقوق بشر: (حقوق کودک) با دبیری علمی دکتر قاسم محمدی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و دبیر اجرایی دکتر مهدی خاقانی اصفهانی برگزار شد و برنامه همایش و چکیده مقالات وارده از طریق سایت اینترنتی سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) قابل دسترس است.


( ۴ )

نظر شما :