بسیج اساتید سازمان «سمت» برگزار کرد؛

نشست بررسی «نقش زنان در تحولات علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی»

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۹ کد : ۳۴۴ اخبار
تعداد بازدید:۳۲۵۲
بسیج اساتید سازمان «سمت» نشستی باعنوان «نقش زنان در تحولات علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی» برگزار کرد.
نشست بررسی «نقش زنان در تحولات علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی»

به گزارش روابط‌عمومی سازمان «سمت»، کانون بسیج اساتید سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی به مناسبت میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و بزرگداشت مقام زن و فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر نشستی با عنوان «نقش زنان در تحولات علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی» برگزار کرد.

لیلا ثمنی عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا (س) و سرپرست معاونت امور بانوان و خانواده بسیج اساتید تهران بزرگ به عنوان سخنران نشست گفتند: «از سیره و نحوه‌ی مطالبه‌ی امامین انقلاب اسلامی در دو حوزه علمی و فرهنگی از زنان، می‌توان به جایگاه زنان در انقلاب اسلامی پی برد. اعطای ماموریتهای مهم اجتماعی مانند فرماندهی سپاه و یا حمایت از حضور زنان در سطوح عالی حوزوی و اهتمام جدی به تربیت زنان مجتهده در درس‌های خارج فقه و مطالبه‌ی اجتهاد از زنان در عرصه‌های خاص زنان، برخی از این موارد است. همچنانکه معرفی زن مسلمان ایرانی به عنوان الگوی ملی و بین المللی زنان نشان از هویت بخشی رهبران نظام اسلامی ایران به زنان است.

ارتقای سطح دانش عمومی و تخصصی زنان و امنیت تحصیلی زنان در مدارس و دانشگاه‌های از مهمترین تحولات انقلاب اسلامی در عرصه علمی و فرهنگی زنان است.

هیات‌علمی پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا س افزود: «بانوان در حوزه و دانشگاه روند روبه‌رشد بسیار خوبی داشته‌اند و امروزه به برکت نظام مقدس اسلامی، شاهد حضور زنان مجتهده در میان فقها و زنان دانشمند با ارائه مقالات پراستناد در میان دانشمندان برجسته یک درصد جهان هستیم. همچنین زنان ایران در تخصص‌های متعددی صاحب امتیاز و برجسته شده‌اند. زنان در عرصه‌های مختلف علمی – فرهنگی به اختراع، اکتشاف، تولید دارو، کارآفرینی، قهرمانی ورزشی، اثرگذاری هنری و غیره دست یافته اند که بسیاری از آنان ناشناخته مانده‌اند که سازمان سمت به عنوان یک سازمان پژوهشی می‌تواند شناسایی و معرفی این زنان تاثیرگذار و شاخصه‌های زنان تراز انقلاب اسلامی در همه‌ی عرصه‌ها را در پروژه‌های پژوهشی خود جزو اولویتها قرارداده و ایشان را در قالب کتاب به جامعه ملی و بین المللی معرفی نماید.

معاون امور بانوان و خانواده بسیج اساتید تهران بزرگ با اشاره به دستور مقام معظم رهبری به جهاد تبیین، افزودند: در تکلیف امروز ما به جهاد، زنان و مردان بطور یکسان فرصت و وظیفه‌ی حضور دارند. این جهاد که باید تلاش در راستای دفع خطر دشمن باشد منوط به شناسایی عرصه‌های فعالیت دشمن است و جهادگران مطیع امر رهبری بخصوص زنان باید توجه داشته باشند که یکی از مهم‌ترین اهداف امروز دشمن، زنان و خانواده‌ها هستند.

دکتر ثمنی تاکید کردند: عدم آگاهی اقشار مختلف جامعه در مورد حقوق و مسئولیتهای زنان و ارائه اطلاعات غیرواقعی و نادرست متعدد و فراوان، بخصوص در فضای مجازی، افکار و رفتار بسیاری از افراد جامعه را به نادرست تحت تاثیر قرار داده است. در این حوزه نیاز به تبیین ضروری نظام حقوقی زن در اسلام وجود دارد. همچنین لازم است تبیین در خصوص حقوق خانوادگی زن بخصوص حقوق زوجه صورت گیرد تا سوء‌تفاهم‌ها به نحو حداکثری برطرف گردد. 

 یکی از عرصه‌های تکلیف به جهاد تبیین، آگاهی بخشی و ارتقای دانش عمومی نسبت به حقوق زن در اسلام و تفاوت آن با حقوق زن در دیگر ادیان و جوامع اسلامی و غیراسلامی است. البته قوانینی در عرصه حقوق فردی، خانوادگی و اجتماعی زنان وجود دارد که لازم است مورد توجه اندیشمندان و فقها و حقوقدانان عرصه‌ی زنان و خانواده قرار بگیرد. با توجه به اعلام آمادگی نیروهای فراوان حوزوی و دانشگاهی برای حضور در عرصه‌ی جهاد تبیین، سازمان سمت می‌تواند در تهیه سرفصل و درس‌نامه، در این جهاد انجام وظیفه نماید.

وی در پایان یادآور شد: «جهاد در پیش روی ما جهاد مهمی است و هرکس به‌فراخور علم، استعداد و توانش وظیفه دارد که تلاش کند و امیدواریم هرکدام ما در جایگاه خود وظیفه‌مان را بشناسیم و به آن عمل کنیم».


( ۳ )

نظر شما :