جلسه مشترک «سمت» با دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد

۱۹ دی ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۶ کد : ۳۳۳ اخبار
تعداد بازدید:۳۰۹۴
سرپرست «سازمان مطالعه و تدوین» با رئیس «دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم» دیدار کرد.
جلسه مشترک «سمت» با دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد

به گزارش روابط‌عمومی «سمت»؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر داود مهدوی‌زادگان سرپرست سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی صبح روز شنبه هجدهم دی‌ماه با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد نقیب رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم دیدار کرد.

 

 

در ابتدای این جلسه حمیدرضا خادمی معاون پژوهشی سازمان «سمت» ضمن خوشامدگویی به حجت‌الاسلام نقیب و هیئت همراه درباره سابقه همکاری‌های این دو نهاد علمی فرهنگی توضیحاتی داد.

وی در خصوص آثار مشترکی که با همکاری این دو نهاد تاکنون تولید شده به آثاری همچون «آشنایی با صحیفه سجادیه»، «مأخذشناسی تفاسیر قرآن»، «جامعیت قرآن» و «تفسیر ترتیبی» اشاره و تاکید کرد در این همکاری که نزدیک دو سال است به شکل جدی آغاز شده آثار دیگری نیز در مراحل تولید قرار دارند.

خادمی یادآور شد در حوزه علوم قرآنی اکثر سرفصل‌های آموزشی که اعلام شده به پیشنهاد «سمت» بوده و تولید اثر در همین سرفصل‌ها می‌تواند مبنایی برای همکاری بیشتر با دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم باشد.

 


مهدی داوری دولت‌آبادی سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم نیز در باب زمینه‌های همکاری یادآور شد علاوه بر سرفصل‌های دوره کارشناسی دانشگاه علوم و معارف قرآنی به‌تازگی در مقطع کارشناسی ارشد سه گرایش اعجاز، ادبی و خاورشناسان را راه‌اندازی کرده که کار بر روی تولید محتوای آموزشی در سرفصل‌های آموزشی آن می‌تواند زمینه مناسبی برای همکاری باشد.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد نقیب رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم نیز در این دیدار سخنان خود را با تبریک انتصاب دکتر مهدوی‌زادگان به‌عنوان سرپرست سازمان «سمت» آغاز کرد و ضمن آرزوی موفقیت برای وی به تشریح چگونگی تشکیل دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و ظرفیت‌های حال حاضر آن پرداخت.

نقیب با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای که پیش‌تر مابین «سمت» و دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به امضا رسیده روند همکاری این دو نهاد را مثبت ارزیابی کرد

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار سرعت گرفتن روند ارزیابی و تدوین کتب مشترک در «سمت» شد و پیشنهاد کرد این ارزیابی‌ها با انسجام بیشتر و به‌صورت تک‌مرحله‌ای انجام شود.

 

 

دکتر مهدوی زادگان سرپرست سازمان «سمت» نیز در سخنان خود ضمن وارد دانستن برخی تأخیرها در تدوین و ارزیابی کتاب‌ها در «سمت» ابراز امیدواری کرد به‌زودی روند ارزیابی آثار سرعت بیشتر پیدا کند و همچنین همکاری با دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم شدت بیشتری پیدا کند.

مهدوی‌زادگان با اشاره به انتصابات جدید در دفتر قم سازمان مطالعه و تدوین این دفتر را ابزاری مناسب برای نزدیک‌تر شدن ارتباط با دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم که دفتر مرکزی آن در شهر مقدس قم قرار دارد دانست.

مهدوی‌زادگان با یادآوری اولویت سازمان «سمت» در تولید کتاب با رعایت استاندارد‌ها و ملزومات تولید کتاب درسی خاطرنشان کرد دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم می‌تواند در تولید بسیاری از آثار قرآنی از منابع موجود مانند تفاسیر نمونه و المیزان یا سایر متون حوزوی به‌نحوی‌که مناسب برای تدریس در دانشگاه‌ها باشد یاری‌رسان «سمت» باشد حتی اگر رشته‌ای که این کتاب برای آن نوشته می‌شود در خود دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تدریس نشود.

وی تاکید کرد سازمان «سمت» برای علوم قرآنی اهمیت فراوانی قائل است چون یک رکن اساسی تولید کتب علوم اسلامی استخراج این علوم از قرآن کریم است.

سرپرست سازمان «سمت» ضمن اشاره به این موضوع که تولید ادبیات علوم اسلامی در اولویت فعالیت‌های «سمت» قرار دارد اضافه کرد که برقراری ارتباط و تأمل بین علوم اسلامی و علوم اسلامی برای «سمت» دارای اهمیت است و تلاش این است که این دو علوم تا جایی به هم نزدیک شوند که دیگر تفاوتی میان آن‌ها نباشد و وقتی کسی می‌گوید علوم اسلامی منظور او علوم‌انسانی را هم در بر بگیرد و برعکس وقتی کسی از علوم‌انسانی صحبت می‌کند منظور علوم اسلامی هم باشد معنای عام و گسترده این حرف این است که ما باید در تمامی زمینه‌های علوم‌انسانی تألیفاتی داشته باشیم و ادبیات آن را تولید کنیم در همین راستا از توان علمی اساتید دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم استقبال می‌کنیم تا بتوانیم با این توان در زمینه‌های که خلأ وجود دارد آثاری تولید کنیم یکی از خوبی‌های همکاری با دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم هم می‌تواند این موضوع باشد که چون اساتیدی از دانشگاه در تألیف کتب نقش دارند با استاندارد‌های کتاب آموزشی دانشگاهی آشنا هستند و با رعایت این استاندارد‌ها دیگر دغدغه‌ای برای «سمت» باقی نمی‌ماند.

دکتر مهدوی‌زادگان ابراز امیدواری کرد اگر همتی باشد زمینه‌ی دیگر فعالیت برای تولید ادبیات علوم قرآنی می‌تواند استفاده از میراث علمی حوزه علمیه باشد و احیای این میراث در فضای دانشگاهی باشد ممکن است شما آثاری از علما سراغ داشته باشید که محتوای علمی آن را بتوان در قالب کتاب درسی دانشگاهی آورد و عرضه کرد.
 


( ۲ )

نظر شما :