رونمایی از کتاب «نظام مالی اسلامی»

۰۶ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۷ کد : ۳۲۲ اخبار
تعداد بازدید:۲۷۸۴
نشست رونمایی از کتاب «نظام مالی اسلامی: مجموعه مقالات نکوداشت شادروان دکتر محمد نقی نظرپور» برگزار شد.
رونمایی از کتاب «نظام مالی اسلامی»


به گزارش روابط‌عمومی «سمت»، روز شنبه چهارم دی‌ماه در نشستی از کتاب «نظام مالی اسلامی: مجموعه مقالات نکوداشت شادروان دکتر محمد نقی نظرپور» رونمایی شد.

این نشست در محل دانشگاه مفید شهر مقدس قم و با حضور تعدادی از اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه، گردآوری‌کننده کتاب، نمایندگانی از دفتر قم سازمان «سمت» و همچنین تعدادی از اعضای خانواده مرحوم حجت‌الاسلام محمد نقی نظرپور برگزار شد.


حجت‌الاسلام سید مصطفی میرمحمدی معاون پژوهشی دانشگاه مفید از سخنرانان این مراسم بود همچنین اکبر کمیجانی استاد دانشگاه تهران و رئیس پیشین بانک مرکزی نیز به‌صورت مجازی در جلسه حضور یافت و به ایراد سخنرانی ‍پرداخت.

کتاب «نظام مالی اسلامی: مجموعه مقالات نکوداشت شادروان دکتر محمد نقی نظر پور» به طور مشترک توسط سازمان «سمت» و دانشگاه مفید تولید و در «سمت» به چاپ رسیده است.

 برای اطلاعات بیشتر بر روی تصویر کلیک کنید

این کتاب که گردآوری مقالات آن به اهتمام محمدرضا یوسفی شیخ رباط انجام شده است به مبانی فکری بازارهای اسلامی مانندِ یکسان انگاری ربا و بهره، سازوکار تعیین نرخ سود بانکی، اصول موضوعه عقلانی و اخلاقی نظام بانکداری اسلامی، موضوع‌‌های اساسی پولی و مالی، و بحران‌‌های پولی و مالی ایران در چهار دهه اخیر بررسی و ریشه‌‌یابی آن می‌پردازد.

همچنین در بخش پایانی کتاب نیز ضمن طرح موضوع‌های کاربردی عقود بانکی کشور، به ارائه راه‌حل پرداخته شده است.

 


حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد نقی نظرپور که از مقالات وی برای تولید این کتاب بهره‌گیری شده است متولد سال ۱۳۴۲ در شهر آمل بود. وی پس از اخذ مدرک دیپلم ریاضی فیزیک به جهت علاقه‌مندی فراوان به دروس حوزوی و متأثر از فضای معنوی انقلاب اسلامی و اخلاق و منش والای آیت‌الله شهید دکتر بهشتی و آیت‌الله جوادی آملی وارد حوزه علمیه شد. چند ماهی در حوزه علمیه مشهد و حدود یک سال و نیم در حوزه علمیه ولی‌عصر (عج) خوانسار و سپس در حوزه علمیه قم، دروس مقدمات و سطوح عالی را گذراند. از مهم‌ترین اساتید وی می‌توان به حضرات آیات میرزا جواد تبریزی، وحید خراسانی، فاضل لنکرانی، جوادی آملی، حسن‌زاده آملی و سید جعفر کریمی اشاره کرد. هم‌زمان با تحصیل دروس حوزوی، در سال ۱۳۶۸ پس از موفقیت در آزمون دانشگاه مفید در رشته اقتصاد نظری مشغول به تحصیل شد و در سال ۱۳۸۷ موفق به اخذ مدرک دکترا گردید.


حجت‌الاسلام نظرپور عضو هیئت‌علمی (استادیار) گروه اقتصاد دانشگاه مفید، عضو انجمن اقتصاد اسلامی ایران، عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم، عضو شورای فقهی بانک مرکزی و عضو هیئت تحریریه مجله اقتصاد اسلامی بود.

 

  

 برای اطلاعات بیشتر بر روی تصاویر کلیک کنید


 از مرحوم نظرپور«عقد و اوراق استصناع» و «بانکداری اسلامی» در «سمت» به چاپ رسیده است.

ارزش‌های توسعه، فرهنگ توسعه، اسلام و توسعه اقتصادی، اندیشنامه امام علی (ع) دررابطه‌با بازار در حکومت آن حضرت، اوراق بهادار استقراض (سفارش ساخت ابزاری برای سیاست پولی)، بازار در حکومت امیرالمؤمنین (ع) ازجمله دیگر آثار و نگاشته‌های حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظرپور است.


( ۱ )

نظر شما :