طلاب جوان در هفته پژوهش به بازدید «سمت» آمدند

۲۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۳ کد : ۳۱۳ اخبار
تعداد بازدید:۲۴۲۷
«سمت» در هفته پژوهش میزبان طلاب جوان «مدرسه علمیه سفیران هدایت دارالمبلغین فلسفی» شد.
طلاب جوان در هفته پژوهش به بازدید «سمت» آمدند

به گزارش روابط‌عمومی «سمت»؛ روز سه‌شنبه بیست‌وسوم آذرماه میزبان مدیر، جمعی از مسئولان و همچنین طلاب جوان «مدرسه علمیه سفیران هدایت دارالمبلغین فلسفی» بود.


این رویداد شامل یک نشست برای آشنایی بیشتر طلاب جوان این مدرسه با اهداف، وظایف و فراید‌های کاری در «سمت» و همچنین بازدید از نمایشگاه موقت کتب و محصولات علمی این سازمان که به مناسبت هفته پژوهش برپا شده است بود.


در ابتدای نشستی که با حضور طلاب جوان برگزار شد حجت الاسلام و المسلمین داود مهدوی زادگان سرپرست سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: از زمان تأسیس نهاد دانشگاه تاکنون کمی بیشتر از صد سال می‌گذرد. از زمان تاسیس دانشگاه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد این موضوع بودیم که دانشگاه رفته رفته از میراث فرهنگی خود و دانش اسلامی فاصله می‌گرفت. اگر ما به ابتدای تأسیس دانشگاه بازگردیم می بینیم که طلاب, روحانیون و علمای زیادی در پیش‌برد برنامه‌های درسی و علمی دانشگاه ها نقش داشتند مخصوصا دانشگاه‌های تهران.


مهدوی‌زادگان افزود: علمای بزرگی از حوزه وارد دانشگاه شدند و پایه‌گذر مباحث علمی بسیار مهمی بودند و آثار علمی خوبی نیز از خود بجای گذاشتند. منتها هرچه زمان از تاسیس دانشگاه می‌گذشت از حضور علمای دین و حوزه محروم می‌شدند و علوم انسانی از علوم اسلامی که وارثش حوزه‌های علمیه هستند بیشتر فاصله می‌گرفت و جنبه عرفی دانشگاه غلظت زیادی پیدا می‌کرد.


حجت الاسلام مهدوی‌زادگان در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به تلاش‌های بسیار خوب حجت الاسلام والمسلین احمد احمدی بنیان‌گذار «سمت» که حاصل آن همکاری تعداد قابل توجهی از اساتید حوزوی برای نگارش کتب دانشگاهی علوم اسلامی شد خاطرنشان کرد: سازمان «سمت» یک نهاد انقلابی است که بر اساس ضرورت تأسیس شده است. در راستای ماموریتی که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی محول گردید، یکی از مسائل مهم تدوین کتب علوم اسلامی بود به هر روی اگر قرار بر آشنا شدن دانشگاه‌ها با علوم و معارف اسلامی باشد لازمه آن این است که دانشگاه‌ها منابعی در اختیار داشته باشند.
درواقع می‌بایست ادبیات اسلامی در قالب کتب دانشگاهی تولید و در ابعاد مختلف تکثیر می‌شد.


با همین انگیزه سازمان سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) تشکیل شد. یعنی به عبارت دیگر «سمت» هم عهده‌دار تولید ادبیات علوم اسلامی و هم عهده‌دار تولید ادبیات علوم انسانی است.


در این مراسم حمیدرضا خادمی معاون پژوهشی و زهرا ابوالحسنی چیمه رئیس پژوهشکده «سمت» نیز بعنوان سخنران حضور داشتند و به معرفی این سازمان و فرآیندهای کاری آن پرداختند.


همچنین حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالحمید صفوی مدیر «مدرسه علمیه سفیران هدایت دارالمبلغین فلسفی» نیز در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن معرفی نهاد تحت مدریتش از مسئولان «سمت» خواستار همکاری جدی‌تر سازمان «سمت» با مراکز حوزوی گردید.


نظر شما :