در هفته پژوهش صورت گرفت؛

همایش «سازمان سمت در تراز انقلاب اسلامی، پژوهش و فناوری، پشتیبان تولید» برگزار شد

۲۱ آذر ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۸ کد : ۳۱۰ اخبار
تعداد بازدید:۳۳۵۹
همایش «سازمان سمت در تراز انقلاب اسلامی، پژوهش و فناوری، پشتیبان تولید» به مناسبت هفته پژوهش در سالن اجتماعات این سازمان با حضور جمعی از مدیران، کارکنان و اعضای هیئت علمی برگزار شد.
همایش «سازمان سمت در تراز انقلاب اسلامی، پژوهش و فناوری، پشتیبان تولید» برگزار شد

به گزارش روابط‌عمومی «سمت»؛ صبح روز یکشنبه بیست و یکم آذرماه همایش «سازمان سمت در تراز انقلاب اسلامی، پژوهش و فناوری، پشتیبان تولید» به مناسبت هفته پژوهش در سالن اجتماعات این سازمان با حضور جمعی از مدیران، کارکنان و اعضای هیئت علمی برگزار شد.

 


در ابتدا دکتر حمیدرضا خادمی معاون پژوهشی سازمان سمت پس از خوش‌آمدگویی و تبریک هفته پژوهش به تمامی پژوهشگران، گزارشی از اقدامات پژوهشی سمت در سال پژوهشی گذشته ارائه کرد و گفت: از بازه زمانی آذر 1399 تا آذر 1400 مفتخر به بستن 102 قرارداد در حوزه کتاب بودیم. 91 عنوان کتاب چاپ اولی داشته‌ایم که 49 عنوان کتاب تحویل نهایی شده است. 27 قرارداد طرح پژوهشی منعقد شده است و 13 طرح هم نهایی شده است. باید توجه کرد این حجم کار با شرایط موجود کار بسیار مهمی است که سازمان سمت نائل به انجام آن شده است.

خادمی در ادامه افزود: حدود 253 عنوان کتاب در سال گذشته تجدید چاپ شده است. همچنین حدود 60 فعالیت‌ مانند برگزاری کارگاه‌های آموزشی، جلسات نقد و بررسی داشته‌ایم. درزمینه نمایه‌سازی مجلات تلاش شده است که منجر به کسب رتبه (ب) از وزارت علوم شده‌ایم. دو مجله جدید که یکی از آنها مربوط به مطالعات محیطی است را راه‌اندازی کرده‌ایم. در همین بازه تفاهم‌نامه‌هایی با سایر مراکز از جمله ISC منعقد شده است که باعث حائز رتبه شدن سازمان شده است. در این سال بسیح اساتید را راه‌اندازی کردیم، بزرگداشت سی و ششمین سال تاسیس سمت را نیز برگزار کرده‌ایم.

 


حجت‌الاسلام دکتر داود مهدوی زادگان سرپرست سازمان سمت نیز در ادامه این همایش پس از تبریک هفته پژوهش به همه پژوهشگران به فلسفه هفته پژوهش اشاره کرد و گفت: لازم است روی فلسفه هفته پژوهش تامل کنیم، درواقع پژوهش به این معنی است که موضوعی انتخاب می‌کنیم و درباره آن مطالعه می‌کنیم. اما بسیار کم این اتفاق می‌افتد که خود پژوهش را موضوع پژوهشمان قرار دهیم. شاید نزدیکترین رشته که این کار را می‌کند فلسفه علم باشد. در حالی‌که همواره ما نیازمند خودارزیابی و خودانتقادی هستیم. از این جهت هفته پژوهش این فرصت را به ما می‌دهد که پژوهش را موضوع پژوهش قرار دهیم و جوانب آن را بسنجیم. یکی از مباحث مهم درباره پژوهش نسبت پژوهش با پاره‌ای از مسائل مهم مانند انقلاب اسلامی است. 

وی افزود: مصداق این امر که پژوهش چه نسبتی با انقلاب اسلامی دارد سازمان سمت است، به همین دلیل این هفته را به «سازمان سمت در تراز انقلاب اسلامی» نام‌گذاری کردیم. این بررسی از دو جهت اهمیت دارد. ابتدا این‌که سازمان سمت جوشیده از آرمان‌های انقلاب اسلامی است که لازم است در تراز انقلاب اسلامی سنجیده شود. البته همه سازمان‌ها و نهادها باید در این تراز سنجیده شوند و نسبت خود با انقلاب اسلامی را مشخص کنند. دلیل دیگر این است که اگر پژوهش با روح انقلابی‌گری نسبتی برقرار نکند پیشرفتی صورت نمی‌گیرد. 

به گفته مهدوی‌زادگان، پژوهش‌‌ها همیشه با روحیه انقلابی‌گری صورت می‌گیرند، بدون روحیه انقلابی در پژوهش و پژوهشگر تحقیق جدید امکانپذیر نیست. پس روحیه انقلابی باید باشد. سازمان‌ها وقتی نسبتی به انقلاب اسلامی پیدا می‌کنند روح انقلابی را در خود احیا می‌کنند. 

مهدوی‌زادگان در پایان یادآور شد: ما همواره باید این دغدغه را داشته باشیم که یک خود انتقادی و خودارزیابی نسبت به خود با تراز انقلاب اسلامی داشته باشیم. اگر این روحیه را داشته باشیم توفیقات علمی‌مان بیشتر خواهد شد. 

 


دکتر محمدعلی فتح‌الهی عضوهیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دیگر سخنران این همایش سخنرانی خود را با عنوان «بایسته‌های علمی اجرایی سمت در تراز انقلاب اسلامی» ارائه کرد و گفت: رسالت پیامبران دعوت است که قرآن آن را منوط به بصیرت کرده است و این محدود به پیامبران نیست بلکه ناظر به پیروان آنها هم هست. تاسیس مدینه‌النبی ممکن نبود حز با بصیرت پیامبر اسلام، وقتی پیامبر وارد یثرب می‌شود کار خود را با عقد قرارداد آغاز می‌کند که حاصل بصیرتی است که از قرآن و آموزه‌های اسلام ناشی شده است. 

وی افزود: امام(ره) وقتی در 22 بهمن وارد ایران شدند اولین کاری که بر آن تاکید کرد تدوین قانون اساسی بود. این امر حاصل بصیرت است که در تمام صدر اسلام مشاهده می‌شود. ما به زمانی رسیده‌ایم که بصیرت حالتی عمومی پیدا کند، یعنی یک جامعه و ملت باید زندگی‌اش را با بصیرت توأم کند و بصیرت در وجود آنها هویت و عینیت یابد که شاید در گذشته‌های دور ممکن نبود. انقلاب اسلامی محصول بصیرت مردم ایران بود. جنس بصیرت علم و آگاهی است، کار علوم انسانی ایجاد بصیرت است اگر علوم انسانی نتواند این کارکرد را داشته باشد بی‌حاصل خواهد بود. 

به گفته فتح‌الهی، علوم انسانی را باید علوم فرهنگی بدانیم، علوم انسانی وقتی علوم فرهنگی دانسته شود با جامعه گره می‌خورد. علوم انسانی در باورها و اعتقادات جامعه است که ما آنها را صورت‌بندی می‌کنیم. لازمه بومی‌سازی و اسلامی‌سازی علوم انسانی این است که آن را علمی جدید بدانیم، دوم این‌که اجتماعی بدانیم یعنی این‌که می‌تواند تعین اجتماعی پیدا کند و جوامع را حفظ کند. همچنین مسئله دیگر توان عملی شدن این مسائل است. اگر به این سه‌ ویژگی توجه کنیم می‌توان صحبت از بومی‌سازی و اسلامی‌سازی داشته باشیم. 

وی در ادامه یادآور شد: سازمان سمت باید نسبت خود را با انقلاب اسلامی به معنای بصیرت اجتماعی مشخص کند. سمت باید در راه عمومی‌سازی علم تلاش کند و خود را با شرایط جدید از جمله استفاده از فضای مجازی هماهنگ کند. سمت باید مرکزی برای بین‌رشته‌ای شدن در عرصه علوم انسانی باشد. درهای سمت مانند گذشته به روی همه پژوهشگران باز است و مانند گذشته نقطه تلاقی همه اندیشه‌های تلقی شود. 

فتح‌الهی ادامه داد: اگر ملتی با بصیرت باشد تصمیم‌های درست و به موقع اتخاذ می‌کند و از گردنه‌های سخت می‌تواند عبور کند جنس بصیرت جنس آگاهی و علم است. انقلاب اسلامی عبارت است از بصیرت اجتماعی شده یعنی همان بصیرتی که پیامبر اسلام راهش و دعوتش در مسیر آن است همان بصیرتی که بعد از 1400 سال اجتماعی شده و در هویت همه مردم تعین پیدا کرده است و ما آن را در کلیت جامعه می‌بینیم و ظهور آن را در انقلاب اسلامی شاهد هستیم.علوم انسانی این بصیرت را باید تبیین کند و از آن پشتیبانی کند این امر علاوه بر فعالیت‌های ارزشمندی که در حوزه‌های گوناگون رشته‌های علوم انسانی در سازمان سمت انجام می‌گیرد.بنظر می‌رسد سازمان سمت به این جهت باید توجه بیشتری کند و ماهیت انقلاب اسلامی را به‌عنوان یک ماهیت علمی نگاه کند و راجع به آن از این موضع ورود کند که بصیرتی وجود دارد و باید آز آن حمایت کند.

فتح‌الهی تاکید کرد: سازمان سمت نباید وسیله‌ای بشود که رشته‌های علوم انسانی هر روز از هم فاصله بگیرند بلکه باید به عنوان مرکزی باشد که پرچم‌دار بین رشته‌ای شدن در علوم انسانی باشد.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دفتر حفظ نشر و آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در این همایش سخنرانی خود را با عنوان «تاملی در باب رسالت سازمان سمت و سویه‌های پژوهشی گام دوم انقلاب اسلامی» ارائه کرد و گفت: سازمان سمت نهادی است که بنیانی تقوایی دارد که به همت مرحوم آیت‌الله احمد احمدی تاسیس شد و پرسش از نسبت سازمان سمت و انقلاب اسلامی مانند پرسش از نسبت فرزند و پدر است.

وی در ادامه افزود: در چهل‌واره دوم انقلاب اسلامی نیازمند بازخوانی و بازاندیشی‌هایی در حوزه‌های مختلف هستیم. در این چهل سال با سه جریان تغییر یابنده مواجه بوده‌ایم؛ یک جریان تغییرات علم بوده است. دوم آنچه در جامعه ما شکل گرفته که در این مدت فراز و نشیب‌هایی داشته است. سوم جریانی که در جهان اسلام شکل گرفته و سوالی که مطرح می‌کنند این است که آورده شما بعد از چهل سال در نظریه چیست؟

به گفته ذوعلم، انتظاری که از این سازمان هست حرف تازه‌ مبنی بر عقل و نقل است. آثار موجود چه نوع هویت‌بخشی به جوان ما می‌دهد؟ شاید سازمان سمت آثاری داشته باشد که موضع خود را درباره این موضوعات روشن کرده باشد. اما به نظر می‌رسد نوعی آشفتگی در آثارمان وجود دارد که وضع خودمان را روشن نکرده‌ایم و اشکال کار هم در این است که کنار هم نمی‌نشینیم و با همدیگر گفت‌وگو نمی‌کنیم. 

وی در قسمتی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی برخاسته از یک نگاه توحیدی است افزود: ما نیازمند یک تنقیح در علوم انسانی هستیم. مثلا همه معتقدند که نگاه به اقتصاد یک نگاه دنیوی است در صورتی‌که در اسلام یک نوع معناداری زندگی و حیات دنیوی در اقتصاد است. اسلام به مسائل نگاهی معنوی دارد. اما پرسش این است که آیا به دانشجوی ما این نگاه ارائه می‌شود که در ادامه راه آن را اعمال کند؟ 

ذوعلم یادآور شد: تحول در علوم انسانی به این معنی نیست که دستاوردهای دیگران را دور بیاندازیم بلکه آنها را باید بگیریم و بومی کنیم. برای سازمان سمت و چهل‌واره دوم یک گام دومی نیاز است، باید تاملات جدیدی صورت بگیرد که از مجموعه‌ها بیرون بیاید و در نهایت به آنها نیرو بدهد. دانشگاه از علم ابتر غربی به یک علم زنده پیش‌برنده حرکت کند. 

در پایان این نشست از پژوهشگران و کارکنان برتر حوزه پژوهشی درسال گذشته تقدیر شد و به رسم پاسداشت لوحی به آنها اهدا شد. 
اسامی پژوهشگران برتر به ترتیب عبارتنداز: 
1- دکتر محمدجواد نوروزی، مؤلف محترم کتاب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
2- دکتر ابوذر مظاهری، مؤلف محترم کتاب آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی
3- دکتر سید مصطفی عاصی، تألیف اثر ارزشمند فرهنگ زبان آموز پیشرفته فارسی (غائب)
4- سرکار خانم دکتر مهری بهرام بیگی، با تألیف آثار ارزنده علمی ارتقاء به مرتبه علمی دانشیاری
5- جناب آقای دکتر محمود جوان، مدیر برتر سال 1399
6- سرکار خانم دکتر ملیحه صابری نجف‌آبادی، تألیف اثر ارزشمند تاریخ فلسفه غرب 1
7- جناب آقای دکتر ناصر آقابابایی، تألیف اثر ارزشمند مقدمه‌ای بر تفکر نقادانه و آموزش آن
8- جناب آقای محمدرجاء صاحبدل، 9 سال تصدی دبیری شورای نظارت


( ۷ )

نظر شما :