درگذشت یکی از مولفان برجسته «سمت» و چهره ماندگار روان‌شناسی

دکتر محمود منصور درگذشت

۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۲۱ اخبار
تعداد بازدید:۲۷۵۷
مولف آثار ارزشمند رشته روان‌شناسی درگذشت.
دکتر محمود منصور درگذشت

دکتر محمود منصور، استاد بازنشسته دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تهران، چهره ماندگار روان‌شناسی کشور و دانش‌آموخته رشته روان‌شناسی ژنتیک و بالینی از دانشگاه ژنو سوئیس روز گذشته درگذشت.
دکتر محمود منصور استاد روان‌شناسی بالینی و تحولی دانشگاه تهران و چهرۀ ماندگار رشتۀ روان‌شناسی، تحصیلات متوسطۀ خود را در دبیرستان دارالفنون تهران به پایان رساند و به عنوان شاگرد اول کنکور اعزام دانشجو به اروپا جهت ادامه تحصیل در رشتۀ روان‌شناسی به کشور سوئیس عزیمت کرد. وی در دانشکدۀ روان‌شناسی (موسسۀ ژان ژاک روسو) دانشگاه ژنو تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان رساند. وی در مقطع دکتری شاگرد ژان پیاژه بود و رساله دکتری خود را زیر نظر این استاد در حوزه روان‌شناسی تحولی و بالینی انجام داد. موضوع پایان نامه دکتر منصور، روان‌شناسی تحولی و بالینی بود. وی روش بالینی را برای تحول جنبه‌های هوش و ادراک به کار می‌برد.
دکتر منصور از سال ۱۳۴۴ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران شد.
از این استاد عالیقدر کتاب‌های ارزشمندی از قبیل «روان‌شناسى ژنتیک:تحول روانی از تولد تا پیرى»، «ساخت ، پدید‌آیی و تحول شخصیت» و «گفتگوهای آزاد با ژان پیاژه» در سازمان «سمت» انتشار یافته که بدلیل استقبال زیاد مخاطبان خود، بارها تجدید چاپ شده است.
لازم به ذکر است که کتاب‌های «روان‌شناسی ژنتیک: تحول روانی از تولد تا پیری» و «ساخت، پدیدآیی، تحول شخصیت» به ترتیب در دوره‌های هشتم و هجدهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزیده شدند.

سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، ضایعه درگذشت این استاد دانشمند را به خانواده محترم ایشان و جامعه علمی کشور تسلیت عرض می‌نماید.

 

 


( ۳ )

نظر شما :

دکتر علی احمد پناهی ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۲۰
روحشان قرین رحمت حق و نامشان جاویدان.استادی ممتاز و کم بدیل.استاد ما در روان شناسی شخصیت بود.