«سرّ سخنان نغز خاقانی» بررسی شد

۰۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۶ کد : ۱۴۹ اخبار
تعداد بازدید:۳۵۷۵
در نشست که به همت مجموعه «شهر کتاب» برگزار شد اثر جدید «سمت» مورد بررسی قرار گرفت.
«سرّ سخنان نغز خاقانی» بررسی شد

به گزارش روابط‌عمومی «سمت»، به‌تازگی دو جلد از مجموعهٔ چهارجلدی «سرّ سخنان نغز خاقانی» نوشتهٔ محمدرضا ترکی توسط سامان مطالعه و تدوین «سمت» چاپ شده است و همین موضوع دست‌مایه نشست‌های متعددی در مراکز مختلف علمی و پژوهشی شده است.

در همین راستا نشستی در «شهر کتاب» پیرامون مجموعه کتاب‌های «سرّ سخنان نغز خاقانی»  روز سه‌شنبه چهارم آذر ماه برگزار شد و کارشناسان در آن به نقد و بررسی این اثر پرداختند این نشست با حضور ناصر نیکوبخت، سید جواد مرتضایی، فرزاد ادیبی، مجید منصوری و محمدرضا ترکی به‌صورت مجازی برگزار شد.

بنا به نظر برخی از کارشناسان شعر خاقانی از ابتدا رازآلود و دشوار می‌نموده است و درک راز و رمز شعری‌اش نیاز به اطلاعات گسترده‌ای در زمینهٔ علوم مختلف ادبی و غیرادبی است.

محمدرضا ترکی نویسنده این اثر می‌کوشد به نگاهی مستند و علمی در زمینهٔ زندگانی و شخصیت و شعر خاقانی دست یابد و فارغ از مشهورات رایج، این شاعر بزرگ قرن ششم را بشناساند. منبع و مرجع اصلی نویسنده برای درک دقایق سخن خاقانی نخست دیوان و دیگر آثار خود او و سپس متون شاعرانی چون سنایی است که خاقانی به شعر آنان نظر داشته است و در مرحلهٔ بعد دیگر آثار نزدیک به روزگار او را پیش چشم داشته است.

کلید واژه ها: محمدرضا ترکی سرّ سخنان نغز خاقانی


( ۱ )

نظر شما :