در دیدار رئیس مرکز برگزاری نمایشگاه چین از سازمان«سمت» مطرح شد:

نهادهای علمی و مراکز نشر دانشگاهی چین و «سمت» همکاری‌های دوسویه خواهند داشت

۲۶ دی ۱۳۹۷ | ۱۱:۲۳ کد : ۱۲ اخبار
تعداد بازدید:۳۹۶۹
در دیدار مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی «سمت» و مسئولان مرکز برگزاری نمایشگاه چین، زمینه‌های همکاری علمی میان سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) و نهادهای علمی و دانشگاهی کشور چین، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
نهادهای علمی و مراکز نشر دانشگاهی چین و «سمت» همکاری‌های دوسویه خواهند داشت

به گزارش روابط عمومی «سمت»، شهره روغنی مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی «سمت» و خانم لی یو مدیر مرکز برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی چین، درباره همکاری علمی مراکز و ناشران دانشگاهی دو کشور از جمله ترجمه آثار ادبی، تاریخی و ادیان چینی به زبان فارسی، ترجمه آثار فارسی به زبان چینی برای تدریس در دانشگاه‌های آن کشور و برگزاری نشست‌های مشترک، بحث و تبادل‌نظر کردند.
مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی «سمت»، در ابتدای جلسه ضمن معرفی فعالیت‌های سازمان مطالعه و تدوین (سمت)،‌گفت: «این سازمان در سال 1985 میلادی تأسیس شد. سازمان «سمت»، اصالتاً یک موسسه پژوهشی است و نشر یکی از فعالیت‌های آن است. در واقع «سمت» یک مأموریت منحصربه‌فرد در ایران دارد و آن تهیه و تدوین منابع علمی دانشگاهی در حوزه علوم انسانی است». 
روغنی افزود: «تا امروز حدود 2200 عنوان کتاب در حوزه‌های علوم انسانی برای دانشگاه‌های سرتاسر کشور تولید کرده‌ایم؛ و به رغم اینکه در دانشگاه‌های ایران اساتید موظف به تدریس کتاب خاصی نیستند، کتاب‌های «سمت» به این دلیل که نویسندگان آن نوعاً در زمره اساتید متخصص و صاحب‌نام هستند، مقبولیت بسیاری در دانشگاه‌ها دارد».
وی در ادامه به تشریح فعالیت‌های بین‌المللی سازمان «سمت» پرداخت و گفت: «بخش بین‌المللی این سازمان از حدود سال 2011 میلادی آغاز به کار کرده است و با کشورهایی مانند چین، که معتقدیم همچون ایران دارای تمدن و فرهنگ غنی است، همکاری‌های علمی دارد. ما تاکنون سه عنوان کتاب به زبان چینی ترجمه و چاپ کرده‌ایم». 
معرفی بخش‌ها و فعالیت‌های پژوهشی سازمان «سمت» از دیگر محورهای گفتگوی روغنی بود.
مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی «سمت» ضمن ابراز تمایل برای همکاری با ناشران دانشگاهی کشور چین، اضافه کرد: «از این جهت که بنای ما در جمهوری اسلامی ایران، تعامل فرهنگی با دنیا و شناخت تمدن‌هاست و تمدن‌ها بر اساس ادیان شکل گرفته‌ است، علاوه بر زبان و ادبیات، شناخت معارف و ادیان چینی و اسلام می‌تواند در دستور کار این نوع تعاملات قرار گیرد». 
لی یو مدیر مرکز نمایشگاه بین‌المللی چین، ضمن ابراز تمایل برای این همکاری‌های علمی، بیان داشت: «امیدواریم حضور ما در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، آغازی برای پیشبرد فعالیت‌های دوسویه باشد و بتوانیم همکاری خوبی داشته و پل ارتباطی برای وصل سازمان «سمت» و دیگر مراکز علمی و انتشاراتی دانشگاهی باشیم».
مدیر مرکز متولی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی چین ادامه داد: «در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از میان 50 ناشر برگزیده چین که قرار است در این نمایشگاه حضور یابند، بزرگترین مؤسسات نشر دانشگاهی این کشور نیز در این نمایشگاه شرکت می‌کنند؛ و می‌توانیم در نشستی مشترک در نمایشگاه، درباره نحوه همکاری «سمت» با این ناشران، بحث و گفتگو کنیم».
در پایان، طرفین با معرفی نمایندگانی، برگزاری یک نشست فرهنگی را در سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که در اردیبهشت ماه 1398 برگزار می‌شود، در دستور کار خود قرار دادند.
گفتنی است کشور چین مهمان ویژه سی‌و‌دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است و مسئولان مرکز برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی این کشور، برای انجام بررسی و هماهنگی‌های لازم در ایران حضور دارند.

کلید واژه ها: چین


نظر شما :