«سمت» پیشگام در عرضه کتاب درسی دانشگاهی در رشتۀ باستانشناسی
![«سمت» پیشگام در عرضه کتاب درسی دانشگاهی در رشتۀ باستانشناسی](/images/www/fa/news/news-primary/2024/6594dbf8660b5-photo8855660878.jpg)
به گزارش روابط عمومی «سمت»، سمینار علمی «واکاوی آموزش میراث فرهنگی با رویکرد باستانشناسانه در نظام آموزشی مدارس ایران» از سلسله نشستهای میراث فرهنگی در ساختار آموزشی وزارت آموزش و پرورش با سخنرانی دکتر محمدرضا سعیدی، عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» در تالار کمال دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد. دکتر سعیدی در سخنرانی خود با عنوان «آموزش باستانشناسی در نظام آموزش و پروش ایران: گذشته، حال و آینده»، باستانشناسی را علم مطالعه گذشتۀ انسان و به عبارتی دانش مشاهده گذشتۀ انسان در زمان حال معرفی کرد و افزود: «هرچند باستانشناسی نسبت به بسیاری از علوم عمر کمتری دارد ولی از آنجا که با ذوق سلیقه و علاقه و کنجکاوی آدمی همراه است خود را در دل انسان جای داده است.» وی در ادامه به توضیح آموزش باستانشناسی در دو مقطع زمانی پیش از انقلاب اسلامی و بعد از انقلاب اسلامی پرداخت و با اشاره به برخی مستندات، نخستین فارغالتحصیلان باستانشناسی معرفی کرد و درخصوص منابع درسی مورد استفاده آنها گفت: «آنچه مسلم است از همان بدو تاسیس رشتۀ باستانشناسی منابع درسی این رشته با محدودیت فراوان مواجه بود و به احتمال زیاد دانشجویان از جزوات درسی استفاده میکردند.»
دکتر سعیدی در بیان شرایط رشته باستانشناسی پس از انقلاب گفت: «با تاسیس دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۶۰ زمینههای توسعه آموزش عالی با تربیت استادان متخصص شتاب بیشتری یافت.» وی در ادامه افزود: «گسترش رشته باستانشناسی چنان شد که تا سال ۱۳۹۷ در ۲۴ دانشگاه و مرکز آموزش عالی دولتی، آزاد و غیرانتفاعی در مقاطع مختلف تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسیارشد و از سال ۱۳۷۸ به بعد در مقطع دکتری پذیرش دانشجو انجام میشود.»
دکتر سعیدی که از سالها قبل مدیریت گروه تخصصی باستانشناسی «سمت» را بر عهده دارد به تولیدات علمی-آموزشی این گروه اشاره کرد و گفت: از ۹۰ عنوان چاپ شده در این گروه، ۱۵ عنوان به مباحث مشترک در سه گرایش، ۱۲ عنوان در گرایش باستانشناسی اسلامی، ۱۸ عنوان در گرایش باستانشناسی پیش از تاریخ و ۲۶ عنوان در گرایش باستانشناسی تاریخی است؛ افزون بر اینکه ۱۹ عنوان نیز در اصول و مبانی باستانشناسی است.
این عضو هیئت علمی «سمت» در پایان سخنان خود به تبیین ضرورت آموزش باستانشناسی در مدارس پرداخت و آن را در چهار ساحت توسعه صنعت گردشگری، صیانت آثار تاریخی، کار آفرینی و تولید علم بومی بررسی کرد.
نظر شما :