بیانیه استقرار نظام شفافیت

تعداد بازدید:۱۱۳۵

سازمان «سمت» همانگونه که در روند رشد تاریخی و توسعه سازمانی خود رسالت‌ها و ماموریت‌های معتنابه را برعهده داشته است، الگوهای حکمرانی و سیاست‌گذاری متنوعی را نیز تجربه کرده است. با تغییر الگوی حکمرانی آموزش عالی در دهه‌های اخیر، رابطه میان سازمان و سایر نهادهای اجتماعی همانند دولت، صنعت، حوزه عمومی، دانشجویان، سرمایه‌گذاران و دیگر کنشگران آموزش عالی پیوسته در حال تغییر و سازگاری با یکدیگر بوده است. با گسترش استقلال نهادی دانشگاه و رواج جهانی الگوی «حکمرانی آکادمیک»، سازمان به مرجعی برای ساختارهای شناختی جامعه و حوزه عمومی تبدیل شده است.

سازمان به عنوان یک نهاد علمی- اجتماعی اگرچه در فرهنگ‌ها، اجتماعات و شرایط ملی و بومی خود هم اثرگذار و هم تاثیرپذیر است، اما از ارزش‌های نهادی و بنیادین مشترک برخوردار است. «شفافیت» یکی از این ارزش‌های محوری است که در پنج دهه اخیر وجه اشتراک دانشگاه‌های ممتاز و تراز اول جهان بوده است. شفافیت، از یک‌سو، یکی از مطالبات نوظهور و برحق ذی‌نفعان آموزش عالی به ویژه دانشجویان، حوزه عمومی و سرمایه‌گذاران در سراسر جهان است؛ از سوی دیگر، سازمان‌ها و دانشگاه‌هایی که در مدیریت و سیاست‌گذاری خود براساس الگوی «حکمرانی آکادمیک» عمل می‌کنند، برای حضور موثر در بازار رقابت در تولید و ترویج دانش و خلق ارزش‌های نو شفافیت را به عنوان مرجع مشروعیت خود می‌شناسند. بنابراین، شفافیت افزون بر این که اعتبار و شهرت دانشگاه را در بازار جهانی رقابت برای آموزش عالی افزایش می‌دهد، اعتماد عمومی را نزد اجتماع دانشگاهیان، مشتریان آموزش عالی و ذی‌حقان عمومی و اجتماعی افزایش می دهد.
در چارچوب الگوی حکمرانی آکادمیک، شفافیت یک ارزش محوری برای پیوند ارگانیک میان مارپیچ پنج گانه «دانشگاه»، «صنعت»، «حاکمیت»، «جامعه مدنی» و «محیط زیست» است. در این حالت، دانشگاه فقط در خدمت حاکمیت و صنعت نیست بلکه در دست عموم و در خدمت همگان است. اشتراک اطلاعات و حق آگاهی و دسترسی عمومی به تصمیمات و سیاست‌های مربوط به «ورودی‌ها»، «فرایندها»، و «خروجی‌ها» در ابعاد سه‌گانه «مالی»، «سیاستی»، و «اجرایی» مهم‌ترین خصلت و ویژگی یک سازمان با الگوی حکمرانی آکادمیک است.
هیأت رئیسه سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) به منظور ارتقای الگوی حکمرانی سازمان و در راستای بندهای 18، 20، 24 سیاست‌های کلی نظام اداری و در جهت اجرای مواد 28 -30 قانون برنامه ششم توسعه به عنوان سازمانی بزرگ و پیشرو علوم اجتماعی و انسانی کشور مصمم است با هدف:

1.    ایجاد سازگاری میان ماموریت‌ها و عملکرد سازمان با انتظارات اجتماعی و منافع جمعی
2.    افزایش غنای محیط آموزش و یادگیری و ارتقای کیفیت خروجی سازمان
3.    ترویج و تقویت الگوی حکمرانی آکادمیک و سیاست‌گذاری علمی در نهاد آموزش عالی
4.    تعامل سازنده با دولت و جامعه و پاسخگویی مدیریت سازمان به حوزه عمومی
5.    رشد اعتماد متقابل بین سازمان و حوزه عمومی و نهادهای اجتماعی

نظام شفافیت را در دانشگاه‌های کشور با التزام به موازین حرفه‌ای نظام شفافیت پیاده‌سازی کند.  امید است این گام، آغازی بر استقرار الگوی حکمرانی شفاف سازمان در نظام آموزش عالی و به سهم خود زمینه‌ساز تحکیم روابط نهاد دانشگاه و جامعه گردد.

کلیدواژه‌ها: شفافیت حکمرانی الگوی حکمرانی حکمرانی آکادمیک آموزش عالی الگوی حکمرانی آکادمیک عمومی حوزه عمومی الگو

آخرین ویرایش۲۳ مرداد ۱۴۰۲