برگزاری مناظره علمی با عنوان «فرضیۀ سطحی‌سازی در محیط‌های آموزشی الکترونیکی»

۲۹ آذر ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۱ کد : ۶۷۶ اخبار
تعداد بازدید:۱۲۸۷
کرسی مناظره علمی «فرضیۀ سطحی‌سازی در محیط‌های آموزشی الکترونیکی» با ارائه دکتر امیرعلی مازندرانی و دکتر محمدشاهین تقدمی و مدیریت دکتر حمید شهریاری از اعضای هیأت علمی پژوهشکده (سمت) برگزار شد.
برگزاری مناظره علمی با عنوان «فرضیۀ سطحی‌سازی در محیط‌های آموزشی الکترونیکی»

به گزارش روابط عمومی «سمت»، کرسی مناظره علمی «فرضیۀ سطحی‌سازی در محیط‌های آموزشی الکترونیکی» همزمان با هفته پژوهش و به همت پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی در روز چهارشنبه ۲۹ آذر ماه سال ۱۴۰۲ با حضور جمعی از اعضای هیأت علمی پژوهشکده «سمت» به صورت مجازی و حضوری برگزار شد. 
در آغاز این نشست دکتر حمید شهریاری، عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی، مقدمه‌ای در زمینۀ اهمیت و تأثیر گسترش فناوری در ابعاد مختلف زندگی بیان کرد.

در ادامه دکتر امیرعلی مازندرانی، عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی، فرضیۀ سطحی‌سازی را بیان و خاطرنشان کرد: «دسترسی به حجم زیادی از اطلاعات در عصر دیجیتال لزوماً به افزایش دانش منجر نشده، بلکه عادت به تعاملات اجتماعی سریع و کوتاه و همراه با حواس‌پرتی‌های مکرر نوعی عادت ذهنی سطحی‌نگری را ترویج و ظرفیت ژرف‌نگری و تفکر تحلیلی و نقادانه را تحلیل برده است.»

در ادامه دکتر شاهین تقدمی با اشاره به ابعاد مختلفی همچون کمبود شواهد تجربی، در نظر نگرفتن عوامل مؤثر دیگر از جمله مدرنیته، ارائۀ تعریفی محدود از تفکر، ساده‌انگاری و در نظرگرفتن فناوری به عنوان مفهومی با هویت ذاتی، این فرضیه را مورد نقد قرار داد.

دکتر مازندرانی به تقابل میان ابزارگرایی و ساخت‌گرایی اجتماعی، نقدهای مطرح‌شده را پاسخ داد و دکتر تقدمی با استناد به پژوهش‌های تجربی موجود و ایفای نقش مثبت فناوری در آموزش، تأکید کرد در صورت نظارت بهینه و آموزش استادان و فراگیران می‌توان تهدیدهای ناشی از گسترش فناوری را به فرصت تبدیل کرد. در پایان، دکتر مازندرانی به جمع‌بندی مباحث پرداخت و گفت: «شرایط فعلی موجب سطحی شدن یادگیری در فضای برخط شده است و دست‌اندرکاران آموزش لازم است به منظور کنترل این مسئله از اصول علم آموزش به‌طور مناسب استفاده کنند.»
 

کلید واژه ها: هفته پژوهش کرسی مناظره علمی فرضیۀ سطحی‌سازی در محیط‌های آموزشی الکترونیکی دکتر امیرعلی مازندارنی دکتر حمید شهریاری دکتر شاهین تقدمی


نظر شما :