امضای تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه تربیت مدرس و سازمان سمت

۱۳ آذر ۱۴۰۲ | ۱۶:۵۱ کد : ۶۵۵ اخبار
تعداد بازدید:۱۳۸۱
دانشگاه تربیت مدرس و سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)، صبح روز دوشنبه ۱۳ آذرماه، تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند.
امضای تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه تربیت مدرس و سازمان سمت

در این نشست که به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، رئیس دانشگاه تربیت مدرس، معاون پژوهشی و جمعی از مدیران این دانشگاه با رئیس سازمان «سمت» و معاونان و مدیران آن دیدار کرده و تفاهم‌نامه همکاری مشترک در حوزه‌های علمی، پژوهشی و آموزشی در ۴ محور و شش ماده به امضا رساندند.
دکتر فرهاد دانشجو، رئیس دانشگاه تربیت مدرس ضمن خیرمقدم به حاضران و ابراز همدردی با مردم مظلوم غزه و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی، به معرفی دانشگاه تربیت مدرس پرداخت. وی با اشاره به کسب درجه یک سرآمد علمی دانشگاه در بین سایر دانشگاه‌های کشور در سال گذشته و سال جاری یادآور شد: دانشگاه تربیت مدرس در نظام رتبه‌بندی سایماگو در سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۰ رتبه رشد داشته، درus news  بیش از ۴۰ رتبه و در لایدن نیز ۴ رتبه صعود کرده است.

دکتر دانشجو ادامه داد: دانشگاه تربیت مدرس همچنین در بین بیش از ۲ هزار دانشگاه کشور در رشته مهندسی معدن و مواد در رتبه بین ۷۵ تا ۱۰۰ بوده و در رشته عمران نیز در جایگاه ۱۰۰ تا ۱۵۰ قرار دارد.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تأسیس پردیس بین‌المللی اروند در آبادان گفت: این پردیس با حمایت‌های منطقه آزاد اروند ایجاد شد که در مرحله اول با حضور ۱۶۳ دانشجو کار خود را آغاز کرد و ما درصدد هستیم تا انتهای سال ۱۴۰۴ این تعداد به ۲ هزار نفر برسد.

وی بیشترین هدف جذب دانشجوی خارجی در این دانشکده را گسترش فرهنگ اسلامی و ایرانی کشور و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی به سایر کشورها عنوان کرد و افزود: تلاش ما این است تا با ایجاد فضای علمی و پژوهشی برای جذب دانشجویان خارجی، این اهداف منتقل شده و آنها سفیران نظام جمهوری اسلامی به کشورهای خود باشند.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس بر ضرورت انتشارات بین‌المللی برای معرفی دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه تأکید کرد و گفت: ما به دنبال تولید کتاب‌های مناسب برای معرفی فرهنگ اسلامی و شاخص‌های نظام جمهوری اسلامی به جامعه بین‌الملل هستیم، از این رو ارتباط با سازمان «سمت» در این بخش برای ما مهم است و امیدواریم در قالب این تفاهم‌نامه از ظرفیت‌های دانشگاه و «سمت» به خوبی استفاده شود.
دکتر داود مهدوی‌زادگان، رئیس سازمان «سمت» در ابتدا ضمن محکوم کردن جنایات صهیونیست‌ها، رویداد اخیر در غزه را عامل آشکار شدن باطن دنیای مدرن در برابر دیدگان جهانیان دانست و افزود توجیه جنایات اسرائیلی‌ها از سوی فیلسوف غرب هویداکننده ذات علم غربی است و همین امر رسالت ما را در تبیین علوم اسلامی- انسانی سنگین‌تر می‌کند.
دکتر مهدوی‌زادگان با ابراز خرسندی از حضور دکتر دانشجو در کسوت ریاست دانشگاه تربیت مدرس به عنوان یک چهره علمی و انقلابی خاطر نشان کرد: سازمان«سمت» مانند دانشگاه تربیت مدرس بر اساس اهداف و آرمان‌های انقلاب تأسیس شده و شکل‌گیری این ارتباط باعث خوشحالی است.
وی یادآور شد: ما در سازمان «سمت» با وجود کمبود بودجه توفیقات خوبی را کسب کرده‌ایم. «سمت» تاکنون ۴۰۰ هزار نسخه کتاب به چاپ رسانده ‌است، حال آن که هدف ما در سال جاری رسیدن به رقم ۶۵۰ هزار نسخه است.

دکتر مهدوی‌زادگان با بیان اینکه گفتمان اسلامی از ظرفیت بالایی برخوردار بوده و باید به آن در دانشگاه‌ها پرداخته شود تصریح کرد: یکی از نقش‌های سازمان «سمت» مشارکت در انتشار و توزیع آثار اساتید دانشگاه‌هاست و با توجه به وجود تعداد زیاد اساتید خوب در کشور، تمایل داریم در حد توان آثار آنها را منتشر کنیم.

دکتر مهدوی‌زادگان نیز بر همکاری با دانشگاه تربیت مدرس در بخش بین‌الملل به ویژه در حوزه علوم انسانی با توجه به نیاز کشورهای منطقه به کتب این رشته، تأکید کرد و افزود: در حال حاضر بسیاری از کتاب‌های «سمت» در کشورهای همسایه به ویژه افغانستان و عراق مورد استفاده قرار می‌گیرد به طوریکه  ۷۰ درصد از کتاب‌های افغانستان را «سمت» منتشر کرده است.

دکتر عبداله‌زاده معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس در این نشست گفت: دانشگاه تربیت مدرس در حال حاضر ۷۷۰ عضو هیئت علمی دارد که ۱۱۶ نفر از آنان عضو هیئت علمی دانشکده علوم انسانی (به جز رشته مدیریت اقتصاد و حقوق) هستند؛ لذا دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس بزرگترین دانشکده در بین دانشگاه‌های کشور است و از این جهت ظرفیت بالایی برای همکاری در بخش علوم انسانی با سازمان «سمت» وجود دارد.

وی ادامه داد: دانشگاه تربیت مدرس همچنین بر تولید کتاب‌های الکترونیک، برگزاری کارگاه‌های مشترک در زمینه تولید و فروش این‌گونه کتاب‌ها، داوری و ویراستاری کتب به صورت مشترک و نمایه‌سازی و استفاده از ظرفیت علوم رشته علوم انسانی بر اساس موضوعات مورد نظر دو طرف، تأکید دارد.
دکتر محسن ایمانی رئیس دانشکده علوم انسانی در این نشست با مهم دانستن این تفاهم‌نامه برای تولید آثار مرتبط با نیاز جامعه دانشگاهی تصریح کرد: اگر بتوان تفاهم نامه‌ای غنی‌تر از تفاهم نامه قبلی سازمان «سمت» با دانشگاه داشت، انگیزه استادان برای تولید آثار بیشتر خواهد شد.

وی به ظرفیت خوب موجود در دانشکده علوم انسانی اشاره کرد و گفت: اساتید ما هم از نظر روحیه انقلابی و هم از نظر علمی از استانداردهای خوبی برخوردار هستند که می‌توانند در حوزه داوری، ترجمه و تألیف کتاب کمک کنند، حتی بسیاری از رساله‌های دانشجویی ما قابلیت تبدیل شدن به کتاب را دارد.
وی ابراز امیدواری کرد این ارتباط مؤثر در راستای تولید نهضت نرم‌افزاری که مد نظر مقام معظم رهبری نیز بوده است،‌ صورت گیرد.

دکتر سعیدی معاونت نظارت علمی و فنی سازمان «سمت» با ابراز خرسندی از پیشرفت دانشگاه تربیت مدرس، این ارتباط را با توجه به پتانسیل بالای دانشگاه، مثبت ارزیابی کرد و به پیوند دیرینۀ «سمت» و دانشگاه تربیت مدرس اشاره کرد.

 دکتر صابری معاون پژوهشی سازمان «سمت» با اشاره به توفیقات دانشگاه در زمینه‌های علمی و پژوهشی، بر ایجاد همکاری در حوزه‌های علمی جدید، طرح‌های پژوهشی و مباحث چند رسانه‌ای تأکید و از استقبال سازمان «سمت» و معاونت پژوهشی آن برای همکاری در حوزه نوآوری، بازنگری متون و برگزاری کارگاه‌های مشترک تأکید کرد.
دکتر صابری افزود، پژوهشکدة تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت»، زمینۀ همکاری خوبی را در مباحث استانداردسازی کتاب درسی مهیا می‌کند. همچنین برگزاری نشست‌های نقد کتاب می‌تواند زمینه‌ساز تولیدات علمی فاخرتر را مهیا کند.

کلید واژه ها: تفاهم نامه سازمان سمت دانشگاه تربیت مدرس


نظر شما :