هفته فرهنگی کتاب «سمت» در دانشگاه کردستان آغاز شد

۲۳ آبان ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۱ کد : ۶۳۳ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۱۲
هفته فرهنگی کتاب «سمت» در دانشگاه کردستان طی مراسمی با حضور رئیس سازمان «سمت» و رئیس دانشگاه کردستان و جمعی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه آغاز به کار کرد.
هفته فرهنگی کتاب «سمت» در دانشگاه کردستان آغاز شد

به گزارش روابط‌عمومی «سمت»، صبح روز دوشنبه ۲۲ آبان، آیین افتتاحیه رویداد فرهنگی کتاب «سمت» در دانشگاه کردستان و در سالن فردوسی این دانشگاه با حضور دکتر داود مهدوی‌زادگان رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) و همچنین دکتر حامد قادرزاده رئیس دانشگاه کردستان و جمعی از معاونان و مدیران دو مرکز و اساتید و اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه کردستان برگزار شد. علی اصغر دریایی مدیر کل اداره کل ارشاد اسلامی کردستان نیز از دیگر حاضران در این مراسم بود.

دکتر داود مهدوی‌زادگان، رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) ضمن تشکر از مهمان‌نوازی دانشگاه کردستان، برگزاری رویداد فرهنگی هفته کتاب «سمت» در این دانشگاه را در راستای عملیاتی‌کردن سیاست‌های تمرکززدایی «سمت» معرفی کرد و افزود از اینکه در گام اول، دانشگاه کردستان برای برگزا‌ری رویداد فرهنگی «سمت» انتخاب شده‌ است خرسندیم چرا که با استناد به آمار و اطلاعات ارایه شده این دانشگاه دارای رتبه بین‌المللی است و از اساتید صاحب‌قلم و صاحب‌نظر برخوردار است.

رئیس «سمت» در بیان علل راه‌اندازی این سازمان گفت: «انقلاب اسلامی ایران در همان سال‌های آغازین خود بر آن شد تا با اتکا به اساتید و فرهیختگان داخلی خود، نسبت به تولید و نشر منابع بومی و داخلی اقدام کند، بر این اساس سازمان «سمت» تاسیس شد و این سازمان هم‌اکنون با پژوهش و انتشار بیش از ۲۶۰۰ کتاب و نیز فعالیت بیش از ۵۰ گروه تخصصی در مدیریت پژوهشی و ۱۰ گروه پژوهشی در پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم اسلامی و انسانی از شبکه فرهیختگان و نخبگان بهره می‌برد؛ با این حال بر آن شده است تا با برگزاری رویدادهای فرهنگی در  سایر استان‌ها از ظرفیت علمی موجود در خارج از پایتخت استفاده کند و شبکه‌ ارتباطی خود با دانشگاه‌های سایر استان‌ها را تقویت نماید.»

دکتر مهدوی‌زادگان، با بیان این مطلب که «سمت» از مطالبه دست‌اندرکاران دانشگاه در زمینۀ انتشار کتاب به زبان کردی استقبال می‌کند، افزود در صورت مهیا شدن زمینه مناسب همکاری از سوی دانشگاه این خواسته محقق خواهد شد. وی همچنین افزود موقعیت جغرافیایی استان و همجواری آن با کشور عراق و اقلیم کردستان، می‌تواند زمینه‌ساز همکاری‌ها مشترک در عرصه بین‌المللی باشد. 

دکتر مهدوی‌زادگان در بخش پایانی سخنان خود برنامه‌های پیش‌بینی شده در این هفته تشریح کرد و گفت: «در رویداد حاضر «سمت» علاوه بر برگزاری سه کارگاه تخصصی برای اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه، نمایشگاه کتاب اثار منتشره خود را برپا کرده‌ است تا اساتید و دانشجویان بتوانند کتاب مورد نیاز خود را با تخفیف ویژه خریداری نمایند. همچنین «سمت» در راستای همکاری مشترک، تعداد ۲۵۰ جلد از آخرین منابع چاپی خود را به کتابخانه دانشگاه اهدا خواهد کرد. 

دکتر مهدوی‌زادگان تاکید کرد «سمت» آمادگی دارد تا با متناسب‌سازی و  استانداردسازی منابع مورد استفاده اساتید دانشگاه، زمینه را برای چاپ و عرضه آثار تجدیدنظر شده مهیا کند.


رئیس دانشگاه کردستان نیز در این مراسم از سازمان «سمت» و دست‌اندرکارانش به عنوان گروهی که در تثبیت دانش و نشر آثار دانشمندان و صاحب‌نظران ایران سهم قابل توجهی را ایفا می‌کنند یاد کرد.

 دکتر قادرزاده در ادامه حضور «سمت» را در دانشگاه کردستان به منظور بهره‌مند شدن از ظرفیت‌های علمی این دانشگاه قابل تقدیر دانست و این اقدام را که نشانه‌ای از فعالیت «سمت» در مراکز علمی خارج از پایتخت است ستود.

 رئیس دانشگاه کردستان این دانشگاه را دانشگاهی مرجع معرفی کرد که ظرفیت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه دانش و کتاب دارد.

دکتر قادرزاده در مقایسه ماندگاری مقاله و کتاب، ماندگاری کتاب را بیشتر دانست و دلیل آن را مداقه و ارزیابی بیشتر بر روی کتاب عنوان کرد.

رئیس دانشگاه کردستان اساتید صاحب‌قلم و به‌نام گذشته دانشگاه را الگوی اعضای هیئت علمی حال حاضر این دانشگاه دانست و تاکید کرد دانشگاه کردستان هم‌اکنون در مرحلۀ بلوغ علمی خود قرار دارد و دلیل آن را را جایگاه خوب دانشگاه در رده‌بندی بین‌المللی عنوان کرد.


رئیس دانشگاه در بخش پایانی سخنان خود از سیاست‌های حمایتگرایانه سال‌‌های اخیر تقدیر و ابراز امیدواری کرد در آینده این سیاست قوی‌تر دنبال شود.

دکتر احمد پارسا، عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان و یکی از مولفان «سمت» نیز از دیگر سخرانان این رویداد بود که به بیان تجربه موفق خود در همکاری با «سمت» پرداخت و افزود کتابی را که با همکاری «سمت» از وی به چاپ رسیده است اکنون بیش از بیست‌ نوبت تجدید چاپ شده است.


پارسا دلیل این امر را دیده شدن آثار «سمت» در سراسر کشور دانست در حالی که ممکن است چاپ کتاب در انتشارات یک دانشگاه شانس دیده شدن در سراسر کشور بسیار محدود باشد.

وی ابراز امیدواری کرد هفته فرهنگی «سمت» در دانشگاه کردستان زمینه‌ساز همکاری بیش از پیش اعضای هیئت علمی این دانشگاه و «سمت» شود.

در پایان این مراسم، تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک علمی و پژوهشی به امضا رسید. 

برخی از مهمترین مفاد این تفاهم‌نامه عبارتند از: طراحی و اجرای طرح‌های تحقیقاتی مشترک در زمینه تولید کتب مبنایی در حوزه فعالیت‌ها و اهداف طرفین؛ تالیف، ترجمه و تدوین کتب درسی رشته‌های مورد نیاز طرفین؛ چاپ و نشر آثار مشترک؛ همکاری در زمینه تولید کتاب‌های الکترونیکی و چندرسانه‌ای؛ همکاری در زمینه برگزاری همایش‌های مشترک با موصوع هنر اسلامی؛ برگزاری کارگاه‌های علمی و آموزشی‌؛ تبادل اطلاعات، تجارب و استفاده از منابع علمی در اختیار طرفین.

کلید واژه ها: سازمان سمت دانشگاه کردستان هفته فرهنگی کتاب


( ۱ )

نظر شما :