بیانیه پایانی نخستین جشنواره کتاب درسی دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی

۰۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰ کد : ۵۲۰ اخبار
تعداد بازدید:۱۹۲۹
بیانیه پایانی نخستین جشنواره کتاب درسی دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی منتشر شد.
بیانیه پایانی نخستین جشنواره کتاب درسی دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی

به گزارش روابط‌عمومی «سمت» متن بیانیه پایانی نخستین جشنواره کتاب درسی دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی به شرح زیر است:
خدای متعال را سپاس می‌گوییم که با اهتمام اساتید عالیقدر و همراهی مراکز دانشگاهی و پژوهشی، نخستین جشنواره کتاب درسی دانشگاهی در حوزه علوم اسلامی و انسانی در سطح ملی در سازمان سمت به تاریخ ۷ اسفند ۱۴۰۱ برگزار گردید.
اندیشه پرداختن به مطالعات کتاب درسی دانشگاهی از سال‌ها پیش در سمت مطرح بوده و از این رو، فعالیت‌های علمی متعددی از جمله برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌ها، کنفرانس‌ها، چاپ کتاب و انتشار مجله علمی انجام شده است.
از جمله همایش بین‌المللی کتاب درسی دانشگاهی در ۲۷ و ۲۸ دی ماه ۱۳۸۵ که با همراهی مراکز معتبری همچون سازمان یونسکو و شورای عالی اطلاع‌رسانی وقت وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزاری شد. یکی از نتایج آن، تعریف استانداردهای نگارش کتاب درسی دانشگاهی بود که سمت این استانداردها را در آثار خود و در انتخاب آثار جشنواره حاضر به کار بسته است.
سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در حوزه علوم اسلامی و انسانی، این جشنواره را محکی برای ارزیابی آثار علمی دانشگاهی در حوزه علوم اسلامی و انسانی دانسته و تلاش دارد آن را به عنوان وظیفه‌ای ملی تلقی کرده و در راه اجرای هرچه بهتر آن، از مجامع و مراکز علمی و پژوهشی کشور مدد گیرد.
با یاری خداوند متعال سازمان «سمت» تلاش خواهد داشت که جشنواره کتاب درسی دانشگاهی در حوزه علوم اسلامی و انسانی را در دوره‌های آتی به صورت منظم و در ابعاد ملی و بین‌المللی برگزار نماید، و زمینه‌های استفاده از فناوری اطلاعات و تولید آثار الکترونیکی و جنبه‌های گوناگون نشر محتوای علمی را نیز در داوری آثار، مد نظر قرار دهد.
جنبه‌های گوناگون تولید محتوای آموزشی دانشگاهی، مستلزم اعتنای جدی به رعایت ضوابط علمی و ساختاری بوده و تلاش شده که در انتخاب آثار برتر این دوره از جشنواره به این امور توجه جدی مبذول شود.
هرچند مراکز معتبری در کشور عزیزمان به امر مهم برگزاری جشنواره‌های کتاب اشتغال دارند، دارا بودن ویژگی خاص سازمان «سمت» در نشر کتاب درسی دانشگاهی در حوزه علوم اسلامی و انسانی و همچنین پیشینه علمی این سازمان در برپایی همایش کتاب درسی دانشگاهی و نشر تنها مجله تخصصی دوفصلنامه علمی پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، این سازمان را دارای جایگاه منحصر به فردی نموده است.
لازم است از همکاری بی دریغ و مشفقانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و خانه کتاب و ادبیات ایران که در مراحل برگزاری این جشنواره همراهی لازم را مبذول داشتند را تشکر به عمل آوریم.
از میان آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره، تعداد ۱۳ عنوان مفتخر به کسب عناوین برگزیده و شایسته تقدیر شدند.

کلید واژه ها: جشنواره کتاب درسی دانشگاهی بیانیه نخستین جشنواره کتاب درسی دانشگاهی


نظر شما :