سه کتاب «سمت» در میان برگزیدگان سومین دوره انتخاب و معرفی کتاب برگزیده دانشگاهی

۲۸ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۵ کد : ۴۶۱ اخبار
تعداد بازدید:۲۱۱۸
برگزیدگان سومین دوره انتخاب و معرفی کتاب برگزیده دانشگاهی معرفی شدند.
سه کتاب «سمت» در میان برگزیدگان سومین دوره انتخاب و معرفی کتاب برگزیده دانشگاهی

به گزارش روابط‌عمومی «سمت» به نقل از خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، سومین دوره انتخاب و معرفی کتاب برگزیده دانشگاهی و معرفی ناشر پیشکسوت دانشگاهی پنجشنبه (26 آبان‌ماه) با حضور یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
 پایدار، مدیر کمیته انتخاب و معرفی کتاب برگزیده دانشگاهی گفت: انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی با هدف هم‌اندیشی ناشران دانشگاهی و ایجاد سازمان حرفه‌ای نشر و تشویق برای خلق آثار بیشتر و مطلوب‌تر، سال 1382 شکل گرفت و موضوع انتخاب و معرفی کتاب و ناشران برگزیده دانشگاهی در اساسنامه انجمن تعریف شد.
 وی افزود: تقدیر از پدیدآورندگان آثار تالیفی دانشگاهی در دومین سال برگزاری جشنواره کتاب دانشگاهی عملی شد؛ امسال سومین دوره کتاب برگزیده دانشگاهی همزمان با چهارمین جشنواره نشر دانشگاهی، مصادف با سی‌اُمین دوره هفته کتاب برگزار شد.
 پایدار با بیان اینکه جشنواره نشر دانشگاهی سه بخش دارد، ادامه داد: این سه بخش شامل نمایشگاه سالانه کتاب دانشگاهی که امسال نیز همکاران ما در تدارک برگزاری آن در آینده نزیک هستند، برگزاری همایش که امسال با موضوع تاب‌آوری و توسعه نشر دانشگاهی روز دوشنبه 2 آبان برگزار شد و معرفی آثار برگزیده و ناشر پیشکسوت دانشگاهی که در حال برگزاری سومین دوره آن هستیم.
 وی با اشاره به انتشار فراخوان این جشنواره، گفت: هفته دوم شهریور ماه از ناشران درخواست شد نسخه‌ای از کتاب‌های تألیفی دانشگاهی چاپ اول سال 1400 خود را به دبیرخانه انجمن ارسال کنند، گفت: در طول دوماه گذشته و به تفاریق، 215 عنوان از 15 ناشر دریافت و براساس دیویی تقسیم‌بندی شد.
 پایدار با بیان اینکه آثار رسیده طی سه مرحله و براساس معیارهای مختلف ارزیابی شد، توضیح داد: این معیارها شامل محتوای نوآورانه و متناسب با نیازهای علمی و فرهنگی کشور، نگارش و ویرایش متن یا تولید فرهنگی و کیفیت ارائه اثر از نظر تولید فنی (حروف‌نگاری، صفحه‌آرایی، طراحی جلد) هستند.
 به گفته وی، از مجموع آثار رسیده، 35 عنوان به مرحله ماقبل نهایی رسید و سرانجام در 21 آبان 1401 هشت عنوان در چهار حوزه دیوئی شامل علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا، ادبیات و روانشناسی انتخاب شد. پایدار با بین اینکه کتاب‌های برگزیده امسال را چهار ناشر بخش دولتی منتشر کرده‌اند که پیش از این نیز در زمره ناشران برگزیده یا فعال بوده‌اند.
از مجموع هشت اثر برگزیده سه کتاب از جمله آثار منتشر شده از سوی »سمت» بود که عبارتند از: «علوم اعصاب شناختی» نوشته داود معظمی، «شناخت محیط زیست (طبیعی و انسان‌ساخت)» اثری از علی‌محمد خورشیددوست و «پردازش متن و گفتار فارسی - مروری بر مبانی نظری و آخرین یافته‌‌های پژوهشی» نوشته مهرنوش شمس‌فرد و محمود بی‌جن‌خان بودند.

 

کلید واژه ها: جشنواره کتاب دانشگاهی سازمان سمت


نظر شما :