در مصاحبه با سرپرست کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی «سمت» مطرح شد؛

وجود بیش از بیست هزار عنوان کتاب در کتابخانه «سمت»

۲۵ آبان ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۲ کد : ۴۶۰ اخبار
تعداد بازدید:۲۲۳۹
پایگاه اینترنتی «سمت» به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی با خانم زهرا محمدی‌جاهدی سرپرست کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی مصاحبه‌ کرد.
وجود بیش از بیست هزار عنوان کتاب در کتابخانه «سمت»

به گزارش روابط‌عمومی «سمت»، هفته کتاب و کتاب‌خوانی بهانه‌ای شد تا با سرپرست کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی «سمت» خانم زهرا محمدی‌جاهدی به گفتگو بنشینیم. محمدی‌جاهدی دانش‌آموخته رشته علم‌سنجی از گرایش‌های رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در مقطع ارشد از دانشگاه تهران است. وی هم‌اکنون در بیستمین سال همکاری خود با «سمت» است و از همان ابتدا، سال ۱۳۸۱، در کتابخانه این سازمان مشغول به فعالیت بوده است.


*خانم محمدی جاهدی ضمن تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید لطفاً به‌عنوان سؤال نخست از شرح شغلتان در بخش کتابخانه و اطلاع‌رسانی بفرمایید:
ضمن تشکر فراوان از توجه شما به کتاب و کتابدار و کتابخانه؛ به عرض می‌رسانم مهم‎ترین کار کتابخانه تهیه و در دسترس قراردادن آسان منابع است. در حال حاضر تهیه منابع برای اعضای محترم هیئت‌علمی و همکاران محترم از طریق خرید، دریافت اهدایی از مراکز، دانلود از سایت‌های رایگان و دریافت به‌صورت امانت از کتابخانه‌هایی که قبول همکاری می‌کنند و همچنین اشتراک پولی پایگاه‌های کتب و مقالات انجام می‌شود. تمام کارهای مبانی کتابداری از قبیل سفارش، مجموعه‌سازی، فهرست‌نویسی، ورود اطلاعات و آماده‌سازی کتب، اشاعه اطلاعات و... در ابعاد کوچک‌تر در کتابخانه «سمت» نیز انجام می‌شود. بنده معتقدم اگر مراجعه‌کننده‌ای به نیاز خود دسترسی پیدا نکند عملاً کتابخانه بهره لازم را نخواهد داشت. به همین دلیل همیشه برای یافتن منابع و پاسخ سؤالات مراجعین، راه‌های زیادی را جستجو می‌کنم.


*به‌عنوان یک فرد آشنا با رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی از جایگاه این رشته در میان دیگر رشته‌های علوم‌انسانی بفرمایید:
موضوع اصلی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی؛ اطلاعات، کاربر و کاربری‌های اطلاعات است. رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی ماهیت میان‌رشته‌ای دارد.
به دلیل تنوع و تغییر در محمل، مضمون و کاربردهای اطلاعات و تنوع در سلیقه و نیاز کاربران اطلاعات، تنوع بسیار زیادی در مسیرهای شغلی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی وجود دارد و تنوع بیشتری هم در راه است. به عبارتی با پیشرفت فناوری فرصت‌
های تازه‌ای در رشته علم اطلاعات و دانش‎شناسی به وجود می‎آید. در این رشته حوزه‌های کار و فعالیت فراوانی وجود دارد از آن جمله خدمات پژوهشی، خدمات آموزشی، خدمات سنتی (فهرست‌نویسی و آماده‌سازی کتب)، چکیده‌نویسی، تهیه کتابشناسی، اصطلاح‌نامه، نمایه‌نامه، مقاله‌نامه و هستی‌شناسی، ترسیم نقشه علمی، علم‌سنجی گزارش‌های علمی، مدیریت دانش، رزومه‌نویسی، روش تحقیق، نرم‌افزارهای آماری و تولید محتوا، طراحی وب‌سایت، طراحی اپلیکیشن‌های موبایلی برای کتابخانه‌ها، مهارت سواد اطلاعاتی و سواد انتقادی، تشکیل کارگاه‌های آموزشی و... را می‎توان نام برد.
به نقل از استاد دکتر مریم نظری «یک سنگ‌تراش خاص بودن بهتر از کسی است که مدرک فوق‌تخصص قلب از بهترین دانشگاه را دارد؛ ولی در حوزه کاری خود نام و یادی ندارد»

*چند سالی است که کارشناس گروه علم اطلاعات و دانش‎شناسی هستید از تجربه همسویی کار و تحصیلات دانشگاهی بفرمایید:
در کنار مسئولیت کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی بنده از آذرماه ۱۳۹۶ به‌عنوان کارشناس گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی فعالیت دارم. به نظر بنده، موهبت یادگیری از اساتید بهترین وجه این شغل است. از طریق اساتید با جامعه علمی رشته، ارتباط برقرار می‌شود و به اطلاعات روزآمد رشته واقف می‌شوم. همچنین می‎توانم در پرسش‌ها و زمینه‌های مختلف علمی از اساتید کمک بگیرم.


از ویژگی‌های کتابخانه «سمت» بفرمایید هم اکنون چند عنوان در این کتابخانه موجود است:
به استحضار می‌رساند هم‌اکنون ۱۷۵۸۳ کتاب فارسی و ۳۸۲۶ کتاب غیرفارسی اعم از انگلیسی و عربی در مخزن کتابخانه موجود است. ترتیبی داده شده است تا مجلات از طریق پایگاه نورمگز و دیگر پایگاه‌های رایگان مورداستفاده قرار بگیرد. 
از آنجا که کتابخانه «سمت» تحت وب نیست و از امکانات کاملاً روزآمد برخوردار نیست بالطبع مشکلاتی در دسترسی به منابع دیجیتال و همچنین بازگشت کتب امانتی وجود دارد که انشا الله با عنایت مسئولین محترم این دست خدمات نیز روزآمد شود.
ازجمله قابلیت‌های خوب کتابخانه‌ها همکاری مشترک در به‌اشتراک‌گذاری منابع در اختیار است. کتابخانه «سمت» تا چه میزان از این قابلیت استفاده می‌کند
همان‌طور که مستحضرید در کشور ما همکاری بین کتابخانه‌ای به‌صورت الزامی وجود ندارد؛ اما بنده در این سال‌ها منابع مورد تقاضا را از دیگر کتابخانه‌ها، از طریق معرفی‌نامه و یا دوستان کتابدار با پیگیری‌های متعدد دریافت نموده‌ام و تاکنون تلاش کرده‌ام تا تقاضایی بدون پاسخ نماند.
در پایان از مدیریت محترم روابط‌عمومی و همکاران محترم از عنایتی که به حوزه کتاب و کتابخانه دارند کمال تشکر را دارم و آرزوی موفقیت روزافزون برایشان دارم.

کلید واژه ها: کتاب مصاحبه


( ۲ )

نظر شما :

سلمان احمدوند ۱۳ آذر ۱۴۰۱ | ۰۸:۲۹
به نام خداوند جان و خرد؛ به نوبۀ خود از زحمات دلسوزانۀ همکار گرامی، سرکار خانم محمدی‌جاهد، که چراغ کتابخانۀ سازمان را روشن نگاه داشته اند و پیوسته دغدغه مند روزآمد سازی آن هستند سپاس گزارم و برای ایشان انس و الفت فزاینده با این نفیس ترین رهاورد فرهنگ بشری را آرزومندم.