دومین همایش بین المللی کتاب درسی دانشگاهی

کتاب درسی چیست؟ محتوای آن شامل چه مطالبی است؟ در نگارش کتاب درسی به چه مؤلفههای صوری باید توجه کرد؟ در تدوین محتوای کتاب درسی چه مؤلفه های فرهنگی و اجتماعی دخیل اند؟ ماهیت کتاب درسی چیست؟ و در این چیستی، نظریه های روانشناسی، جامعه شناسی و فهم متن تا چه اندازه مشارکت دارند؟
میتوان این جنبه ها را برخی از موضوعات مهم در زمینه کتاب درسی برشمرد که نیازمند بررسی عمیق و حتی ایده پژوهی اند. در همین راستا گروه «مطالعات کتاب درسی» سمت در صدد است تا طی همایشی ایده های برتر در این زمینه را گرد آورد و در قالب طرح پژوهشی یا تهیه مقاله و کتاب به آنها سامان دهد تا از این رهگذر بتواند به برنامه تهیه استانداردهایی در این خصوص جامه عمل بپوشاند.
** نگارندگان محترم، لطفا مقاله خود را در قالبی که تحت عنوان "شیوه نامه نگارش مقالات" روی صفحه اصلی وبگاه همایش موجود است تایپ کنید و به ایمیل آدرس: Utbc@samt.ac.ir ارسال نمایید.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
مهلت ارسال چکیده (طرح پژوهشی/مقاله): 20 مهر ماه 1398
اعلام نتیجه داوری: 28 مهر ماه 1398
ارسال اصل مقاله و طرح پژوهشی: 30 دی ماه 1398
اعلام نتیجه داوری: 23 بهمن ماه 1398
زمان برگزاری: اسفند 1398
محورهای دومین همایش بینالمللی کتاب درسی دانشگاهی
الف) جایگاه کتاب درسی در نظام آموزش
- ضرورت کتاب درسی
- نقش کتاب درسی در آموزش دانشگاهی
- بررسی رابطه سرفصلهای مصوب و تهیه کتاب درسی
ب) سیر و تطوّر کتاب درسی
- مطالعات تطبیقی در حوزه کتاب درسی
- سنتهای نگارش کتاب درسی
- تطور تدوین کتاب درسی در دوره معاصر
ج) جنبهها و ویژگیهای کتاب درسی
1) جنبه زبانشناختی
- عوامل مؤثر در فهم مطلب از واژه تا متن
- ساختار زبانی و سبک علمی کتاب درسی
- ارتباط بین رشته تخصصی و زبان کتاب درسی
- ترجمه در کتاب درسی: انتخاب متن و روش ترجمه
2) جنبه روانشناختی
- تأثیر نظریه های یادگیری در چگونگی طراحی محتوای کتاب درسی
- رابطه نیازها و علایق دانشجو با کتاب درسی
3) جنبه فرهنگی و اجتماعی
- مناسبت ارزشها و نگرشهای اجتماعی و فرهنگی با کتاب درسی
- تحلیل انتقادی گفتمان و بازتاب ایدئولوژی در کتاب درسی
- گفتمان بینافرهنگی در کتاب درسی
4) جنبه هنری
- تصویرسازی در کتاب درسی
- جنبههای کاربردی نگارگری و نقاشی ایرانی در تصویرسازی کتابهای درسی امروز
- بررسی و شناخت جنبههای هنری کتاب درسی
د) طراحی و تولید ساختار و محتوای کتاب درسی
- کالبدشناسی و طراحی ساختار کتاب درسی
- اصول و روشهای سازماندهی محتوا
- نقش جدول، نمودار، تصویر و مانند آن در کتاب درسی
ه) ویرایش و پالایش کتاب درسی
- ویرایش و انواع آن در کتاب درسی
- مسائل فنی در تولید کتاب درسی
- انواع سبک نگارش کتاب درسی
و) ارزشیابی کتاب درسی
- اصول و روشهای ارزیابی و اعتبارسنجی متون درسی در فرایند تولید
- شیوههای نظرسنجی درباره کتاب درسی
- شیوه اصلاح و بازبینی کتاب درسی
- اصول و روشهای ارزشیابی و نقد کتاب درسی
ز) مدیریت تهیه و توزیع کتاب درسی
- تعیین سیاستهای کلی تهیه کتاب درسی
- طراحی الگوی پیشبینی تقاضا برای کتاب درسی
- طراحی الگوی مناسب اطلاعرسانی، تبلیغات، بازاریابی و قیمتگذاری
- مطالعه پویاییهای چرخه حیات کتاب درسی، از شکلگیری ایده تا افول
ح) فناوری اطلاعات و ارتباطات و کتاب درسی
- بررسی شیوههای تهیه و تولید و ارائه کتاب درسی الکترونیکی و بر خط (آنلاین)
- مزایا، مشکلات و راهکارهای مناسب در تهیه، تولید و ارائه کتاب درسی الکترونیکی
- نقش فناوری اطلاعات در فرایند تألیف، ویرایش و روزآمدسازی کتاب درسی
- بررسی سامانهها و نرمافزارهای تولید محتوای الکترونیکی کتاب درسی
- بررسی استانداردهای تولید محتوای الکترونیکی
- نقش فناوری اطلاعات در تعامل بین کتاب درسی، مدرس و دانشجو
- نقش بانکهای اطلاعاتی در تولید محتوای الکترونیکی کتاب درسی
- استفاده از فناوری اطلاعات و تحلیلهای کمّی در بررسی محتوایی کتاب درسی
- امکانسنجی اضافه کردن ویژگیهای چاپ افزوده به کتاب درسی
ط) جنبههای حقوقی و کتاب درسی
- بررسی مسائل حقوقی نشر الکترونیکی کتاب درسی
- مسائل حقوقی اقتباس و برداشت علمی در کتاب درسی
- معیارها و تبعات حقوقی تألیف، ترجمه و مرز میان این دو