نسخه چاپی

<#f:84/> نام خانوادگی : آقابابائی

نام : ناصر

دانشگاه : <#f:68/>

پست الكترونیك : naseragha@gmail.com

نوع همکاری با سمت : طرح سربازی

فکس : <#f:72/>

آدرس : <#f:74/>

لیسانس : معارف اسلامي و روان‌شناسي، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني

فوق لیسانس : روان‌شناسي عمومي، دانشگاه تهران

دکترا : روان‌شناسي عمومي، دانشگاه علامه طباطبائي

مقالات :

1.    Aghababaei, N., Krauss, S. W., Aminikhoo, M., & Isaak, S. L. (in press). The Circumplex Religious Orientation Inventory: Validity and reliability of a new approach to religious orientation in a Muslim population. Psychology of Religion and Spirituality. http://dx.doi.org/10.1037/rel0000187
2.    Aghababaei, N., & Tekke, M. (in press). The relations among well-being outcomes and motives, religiosity, and personality factors in Malaysian Muslim university students. Journal of Research & Health.
3.    Mowlaie, M., Mikaeili, N., Aghababaei, N., Ghaffari, M., & Pouresmali, A. (2017). The relationships of sense of coherence and self-compassion to worry: The mediating role of personal intelligence. Current Psychology, 36(3), 630–630.
4.    Aghababaei, N. (2016). Scientific faith and positive psychological functioning. Mental Health, Religion & Culture, 19(7), 734–741.
5.    Aghababaei, N., Błachnio, A., Arji, A., Chiniforoushan, M., Tekke, M., & Fazeli Mehrabadi, A. (2016). Honesty–Humility and the HEXACO structure of religiosity and well-being. Current Psychology, 35(3), 421–426.

6.    آقابابائي، ن.، سهرابي، ف.، اسکندري، ح.، برجعلي، ا.، و فرخي، ن. (1395). تدوين مدل علّي بهزيستي ذهني بر پايه جهت‌گيري ديني با واسطه‌گري اميدواري، اضطراب مرگ، و معناي زندگي. پژوهش‌نامه روان‌شناسی اسلامی، 1(2)، 32-60..
7.    آقابابائي، ن. (1394). نقش واسطه‌اي هدف در زندگي در رابطه جهت‌گيري ديني با شادي و رضايت از زندگي. اسلام و پژوهش‌هاي روان‌شناختي، 1(2)، 77-92.
8.    تبيک، م.ت.، آقابابائي، ن. و فتحي آشتياني، ع. (1394). رابطه احساس گناه و شرم با دینداری و سلامت روان. پژوهش‌نامه روان‌شناسی اسلامی، 1(1)، 160-176.

9.    Wasserman, J. A., Aghababaei, N., & Nannini, D. (2016). Culture, personality, and attitudes toward euthanasia:  A comparative study of university students in Iran and the United States. Omega: Journal of Death and Dying, 72(3), 247–270.
10.    Aghababaei, N., Sohrabi, F., Eskandari, H., Borjali, A., Farrokhi, N., & Chen, Z. J. (2016). Predicting subjective well-being by religious and scientific attitudes with hope, purpose in life, and death anxiety as mediators. Personality and Individual Differences, 90, 93–98.
11.    Mowlaie, M., Abolghasemi, A., & Aghababaei, N. (2016). Pathological narcissism, brain behavioral systems and tendency to substance abuse: The mediating role of self-control. Personality and Individual Differences, 88, 247–250.
12.    Aghababaei, N., Błachnio, A., Arji, M., Chiniforoushan, M., & Mohammadtabar, S. (2015). The relations among well-being outcomes, religiosity, and personality. Polish Psychological Bulletin, 46(3), 460–468.
13.    Aghababaei, N., & Tabik, M. T. (2015). Patience and mental health in Iranian students. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences, 9(3), e1252.
14.    Aghababaei, N., & Błachnio, A. (2015). Well-being and the Dark Triad. Personality and Individual Differences, 86, 365–368.
15.    Ghorbani, N., Watson, P. J., Aghababaei, N., & Chen, Z. (2014). Transliminality and mystical experience: Common thread hypothesis, religious commitment, and psychological adjustment in Iran. Psychology of Religion and Spirituality, 6(4), 268–275.
16.    آقابابائي، ن.، ارجي، ا.، و بلچنيو، آ. (1393). رابطه مدل شخصیتی هگزاکو با جهت‌گيري ديني، و بهزیستی روان‌شناختي و فاعلي در ایران و لهستان. مطالعات اسلام و روان‌شناسي، 14، 33-53.
17.    آقابابائي، ن. تبيک، م. ت. و حاتمي، ج. (1393). رابطه صبر با شخصيت، سلامت رواني، و رضايت از زندگي. پژوهش‌هاي کاربردي روانشناختي، 5(2)، 17-28.
18.    آقابابائي، ن. و بلچنيو، آ. (1393). رابطه ميان مدل شخصیتی هگزاکو، دینداري و بهزیستی فاعلي در دانشجويان ایراني و لهستاني. دوفصلنامه روان‌شناسي معاصر، 9(1)، 17-28.
19.    آقابابائي، ن. و بلچنیو، آ. (1393). رابطه احساس قدرداني نسبت به خدا با شخصيت و کارکردهاي مثبت رواني در ايران و لهستان. روان‌شناسي و دين، 26، 111-124.

20.    Aghababaei, N., & Błachnio, A. (2014). Purpose in life mediates the relationship between religiosity and happiness: Evidence from Poland. Mental Health, Religion & Culture, 17(8), 827–831.
21.    Aghababaei, N., Mohammadtabar, S., & Saffarinia, M. (2014). Dirty Dozen vs. the H factor: Comparison of the Dark Triad and Honesty–Humility in prosociality, religiosity, and happiness. Personality and Individual Differences, 67, 6–10

22.    آقابابائي، ن. (1392). قضاوت اخلاقي و شخصيت: پرونده‌اي براي اتانازي. معرفت اخلاقي، 14، 107-119.

23.    Aghababaei, N. (2014). Attitudes towards euthanasia in Iran: The role of altruism. Journal of Medical Ethics, 40(3), 173–176.
24.    Aghababaei, N. (2014). God, the good life, and HEXACO: The relations among religion, subjective well-being and personality. Mental Health, Religion & Culture, 17(3), 284–290.
25.    Aghababaei, N., Wasserman, J. A., & Hatami, J. (2014). Personality factors and attitudes toward euthanasia in Iran: Implications for end-of-life research and practice. Death Studies, 38(2), 91–99.
26.    Aghababaei, N., Wasserman, J. A., & Nannini, D. (2014). The religious person revisited: Cross-cultural evidence from the HEXACO model of personality structure. Mental Health, Religion & Culture, 17(1), 24–29.
27.    Aghababaei, N., & Arji, A. (2014). Well-being and the HEXACO model of personality. Personality and Individual Differences, 56(1), 139–142.
28.    Aghababaei, N., & Wasserman, J. A. (2013). Attitude toward euthanasia scale: Psychometric properties, and relations with religious orientation, personality, and life satisfaction. American Journal of Hospice & Palliative Medicine, 30(8), 781–785.
29.    Aghababaei, N., & Tabik, M. T. (2013). Gratitude and mental health: Differences between religious and general gratitude in a Muslim context. Mental Health, Religion & Culture, 16(8), 761–766.
30.    Chen, Z., Ghorbani, N., Watson, P. J., & Aghababaei, N. (2013). Muslim experiential religiousness and Muslim attitudes toward religion: Dissociation of experiential and attitudinal aspects of religiosity in Iran. Studia Religiologica, 46(1), 35–44.
31.    Aghababaei, N. (2013). Between you and God, where is the general factor of personality? Exploring personality-religion relationships in a Muslim context. Personality and Individual Differences, 55(2), 196–198.


32.    آقابابائي، ن. و رحيمي نژاد، ع. (1391). عامل عمومي شخصيت و ارتباط آن با دينداري. مجله علوم روان‌شناختي، 44، 415-429.
33.    آقابابائي، ن. (1391). رابطه صداقت و فروتني با شخصيت، دين، و بهزيستي فاعلي. روان‌شناسي و دين، 19، 25-40.

34.    Aghababaei, N. (2012). The euthanasia-religion nexus: Exploring religious orientation and euthanasia attitude measures in a Muslim context. Omega: Journal of Death and Dying, 66(4), 333–341.
35.    Aghababaei, N. (2012). Religious, honest and humble: Looking for the religious person within the HEXACO model of personality structure. Personality and Individual Differences, 53(7), 880–883.
36.    Erdle, S., & Aghababaei, N. (2012). Evidence for the general factor of personality (GFP) in the Big Five from 600 Iranians. Personality and Individual Differences, 53(3), 359–361.

37.    آقابابائي، ن.، فراهاني، ح. و تبيک، م. ت. (1391) رابطه قدرداني از خدا با عامل‌هاي شخصيت، بهزيستي و سلامت روانی. روان‌شناسي و دين، 17، 115-132.
38.    آقابابائي، ن. و حاتمي، ج. (1391). نقش فرد و موقعيت در قضاوت اخلاقي. معرفت اخلاقي، 10، 73-88.
39.    رحيمي نژاد، ع.، آقابابائي، ن. و اينانلو، م. (1391). رابطه بهزيستي فاعلي با کيفيت خواب: نقش واسطه‌اي افکار پيش از خواب. پژوهش‌هاي کاربردي روان‌شناختي، 3(1)، 29-43.
40.    صادقيه، ه.، آقابابائي، ن.، حاتمي، ج. و خرمی بنارکی، آ. (1390). مقایسه همدلی موقعیتی و خصیصه‌ای با توجه به نقش جنسیت. پژوهش‌هاي روان‌شناسي اجتماعي، 2، 1-16.
41.    آقابابائي، ن. (1390). تبيين موضوع و تحليل اخلاقي اتانازي. معرفت اخلاقي، 9، 137-151.
42.    فاضلي مهرآبادي، ع.، محمدی، س.، آقابابائي، ن.، ايزد پناه، ش.، پناغي، ل. و قديري، ف. (1390). پيوندهاي والديني و سلامت روانی: نقش جنس. روان‌شناسي تحولي: روان‌شناسان ايراني، 30، 197-206.
43.    آقابابائي، ن. (1390). سنجش نگرش به اتانازي. مجله اخلاق و تاريخ پزشکي،  5(1)، 59-70.
44.    آقابابائي، ن.، فراهاني، ح. و فاضلي مهرآبادي، ع. (1390). هوش معنوي و بهزيستي فاعلي. روان‌شناسي و دين، 15، 83-96.
45.    آقابابائي، ن. و فراهاني، ح. (1390). نقش رگه قدرداني در پيش بيني بهزيستي روان‌شناختي و فاعلي. روان‌شناسي تحولي: روان‌شناسان ايراني، 29، 75-84.

46.    Aghababaei, N., Farahani, H., & Hatami, J. (2011). Euthanasia attitude: A comparison of two scales. Journal of Medical Ethics and History of Medicine, 4: 9.46.    Aghababaei, N., Farahani, H., & Hatami, J. (2011). Euthanasia attitude: A comparison of two scales. Journal of Medical Ethics and History of Medicine, 4: 9.

47.    آقابابائي، ن. و فراهاني، ح. (1390). جنسيت و معنويت. جنسيت از منظر دين و روان‌شناسي (مجموعه مقالات)، 145-160.
48.    آقابابائي، ن. و حاتمي، ج. (1390). بررسي آموزه اثر دوگانه و نقش قصد در قضاوت اخلاقي. مجله اخلاق و تاريخ پزشکي، 4(3)، 79-88.
49.    آقابابائي، ن. (1390). معماي واگن و تلويحات آن براي اتانازي فعال و غيرفعال. مجله اخلاق و تاريخ پزشکي، 4(2)، 65-72.
50.    آقابابائي، ن. حاتمي، ج. و رستمي، ر. (1390). نقش ويژگي‌هاي فردي و الگوي قضاوت در نگرش به اتانازي. مجله پرستاري مراقبت ويژه، 4(1)، 23-32.
51.    آقابابائي، ن.، قرباني، ن. و خدابخش، م. (1390). تقابل فرايندهاي خودشناختي با «آستانه گذري». روان‌شناسي و دين، 13، 55-69.
52.    آقابابائي، ن. (1389). قدرداني؛ هيجاني اخلاقي. اخلاق، 22، 51-68.
53.    آقابابائي، ن. و اينانلو، م. (1389). نقش قدرداني نسبت به خدا و خوي قدرداني در کيفيت خواب. روان‌شناسي و دين، 12، 73-88.
54.    آقابابائي، ن. (1389). نقش احساس قدرداني در رضايت از زندگي. روان‌شناسي و دين، 11، 39-52.
55.    آقابابائي، ن.، فراهاني، ح. و رحيمي نژاد، ع. (1389). بررسي ويژگي‌هاي سنجشي در «کوتاه پرسشنامه خودسنجي هوش معنوي». مجله علوم روان‌شناختي، 34، 169-180.
56.    آقابابائي، ن.، فراهاني، ح. و فاضلي مهرآبادي، ع. (1389). سنجش قدرداني در دانشجويان و طلاب: بررسي ويژگي‌هاي روان‌سنجي پرسشنامه قدرداني. مطالعات اسلام و روان‌شناسي، 6، 75-88.
57.    آقابابائي، ن.، فراهاني، ح. رحيمي نژاد، ع. و فاضلي مهرآبادي، ع. (1388). معنويت و احساس شخصي رواندرستي در دانشجويان و طلاب. مجله علوم روان‌شناختي، 31، 360-372.

کنفرانس‌ها/ سخنراني‌ها/کارگاه‌ها

1.    ارائه مقالة «جنسيت و معنويت» به صورت سخنراني در: همايش جنسيت از منظر دين و روان‌شناسي. 1390. موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
2.    ارائه مقالة «پذيرش اتانازي و نقش ويژگي‌هاي فردي» به صورت پوستر در: نخستين کنگره ساليانه اخلاق پزشکي. 1389. دانشگاه علوم پزشکي تهران.
3.    ارائة مقالة «بررسي رابطه اضطراب مرگ با جهت‌گيري ديني در ميان دانشجويان مسلمان ايراني» به صورت چاپ شده در سومين کنگره بين المللي علوم انساني اسلامي.

4.    A cross-cultural study of moral foundations: The role of religiousness. Paper presented at the 23rd International Congress of the International Association for Cross-Cultural Psychology, Nagoya, Japan.

5.    سخنران دويست و چهل و ششمين گردهمائي دفتر مطالعات اسلامي در سلامت روان. انستيتو روان‌پزشکي تهران. در تاريخ 19/12/1395 با عنوان نقش علم و دين در شادکامي.

كتاب‌ها : <#f:79/>

تحقیقات و فعالیت‌ها : <#f:80/>

پست اداری و اجرایی :

1.    دبیر گروه روان‌شناسی پژوهشکدة تحقیق و توسعه علوم انسانی سمت از سال مهر 1396
2.    دبیر تحریریة دوفصلنامة روان‌شناسی فرهنگی از خرداد سال 1397

جوایز ، تقدیر نامه‌ها و نشان‌ها : <#f:82/>

سابقه تدریس :

در دانشگاه علامه طباطبائي، دانشگاه آزاد اسلامی، و دانشگاه تهران:
انگيزش و هيجان، آسيب‌شناسي رواني، آموزه‌هاي روان‌شناختي در قرآن و حدیث، تاريخ و مکاتب روان‌شناسي و نقد آن، روان‌شناسي اجتماعي، روان‌شناسي اعتياد، روان‌شناسي تجربي، روان‌شناسي دين، روان‌شناسي رشد، روان‌شناسي عمومي، روش تحقيق عملي، علم النفس، كاربرد روش‌هاي مقدماتي درمان، كليات و مفاهيم روان‌شناسی مثبت‌نگر، متون روان‌شناسي به زبان انگليسي، و نظریه‌های شخصیت.

توضیحات : <#f:86/>