نسخه چاپی


  ارسال به دوست


استقبال بسیار خوب مخاطبان از کتاب‌های «سمت» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب

سیدحسین کاظمی مدیر غرفه «سمت» در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از حضور «سمت» در نمایشگاه سال 98 و کیفیت محل برگزار نمایشگاه گفت. تفاوت‌ اداره غرفه «سمت» در نمایشگاه کتاب امسال و استقبال خوب مخاطبان نسبت به سال گذشته، از جمله سخنان کاظمی بود.

کاظمی با اشاره به تفاوت‌های اداره غرفه «سمت» گفت: «ما امسال چند تفاوت مثبت نسبت به سال گذشته داشتیم. امسال از لحاظ فیزیکی و جانمایی در سالن بهتری بودیم و دوم اینکه حدود ۲۰ درصد افزایش متراژ غرفه داشتیم و فضای خوبی هم در شبستان در اختیار گرفتیم. همچنین روش غرفه داریمان را تغییر دادیم و به جای اینکه مخاطب را پشت میله‌ها نگه داریم، مخاطب را داخل غرفه‌ها راه دادیم و مخاطب می‌توانست بنشیند و به تورق و مطالعه کتاب بپردازد و اگر کتاب را دوست داشت، آن را انتخاب کند».

وی افزود: «این روش در جذب مخاطب به ما کمک کرد و با استفاده از آن علاوه بر این که مخاطب راحت‌تر می‌توانست کتاب مورد نیاز خود را پیدا کند، باعث معرفی کتاب‌های جدید نیز به آنها می‌شد و این موضوع باعث شد استقبال بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم».

«در سال‌های گذشته بیش از 500 عنوان از کتاب‌های «سمت» در دید مخاطب نبود، اما امسال بیش از 2200 عنوان از کتاب‌های این سازمان، در دو غرفه در دید مخاطب قرار گرفت و همکاران ما هم که به عنوان راهنما حضور داشتند، با مخاطب وارد تعامل تنگاتنگ می‌شدند و می‌توانستند کتاب به او معرفی کنند و مخاطب می‌توانست ساعت‌ها بنشیند و کتاب مورد نظرش را در غرفه مطالعه کند. ما کتاب‌های خوبی داریم که سال‌های گذشته به دلیل کمبود جا دیده نمی‌شدند و همیشه باعث افسوس ما بود».

کاظمی به فعالیت‌های بین‌المللی «سمت» در این نمایشگاه پرداخت و توضیح داد: «به کمک واحد بین‌الملل توانستیم کار ویژه‌ای در زمینه ارتباطات بین‌المللی انجام دهیم و دیدارها و نشست‌هایی با برخی از نمایندگان کشور چین داشتیم. همچنین با نمایندگانی از برخی کشورهای عربی دیدار کردیم و با نمایندگان‌مان در افغانستان نشست مجدد و مذاکره داشتیم. همه اینها می‌تواند فرصت‌هایی برای بازاریابی و گسترش حضور «سمت» در بازارهای مختلف جهانی باشد».

مدیر غرفه «سمت» در نماشگاه بین‌المللی کتاب، درباره عوامل برگزاری نمایشگاه گفت: «در روزهای اول نسبت به سال گذشته کمی عقب‌تر از برنامه نمایشگاه بودند و برخی امکانات کمی دیر به نمایشگاه رسید، اما از روز سوم بهبود پیدا کرد و با همان رویه سال‌های پیش، کار پیگیری شد».

کاظمی ادامه داد: «یکی از کارهای خوبی که امسال در نمایشگاه انجام شد، تبلیغات زیادی بود که در زمینه مبارزه با ریسو کردن و قاچاق کتاب انجام شد؛ و برخوردهای جدی‌تری حداقل در بخش دانشگاهی که من شاهد آن بودم، صورت گرفت و با افراد متخلف برخورد شد و غرفه‌های آنان را بستند».

وی تصریح کرد: «با افرادی که کتاب دیگران را می‌فروختند و افرادی که از بن‌‌ها سوء استفاده می‌کردند، به خوبی برخورد شد و حتی وزارت ارشاد به دنبال طرحی برای فروش متمرکز کتاب بود که سوء استفاده از بن‌ها متوقف شود؛ که البته بنا به یکسری از دلایل، نشد و ان‌شالله سال بعد عملیاتی شود. در کل از لحاظ بحث اجرایی نمایشگاه، اینها تغییرات مثبتی بودند».

وی از استقبال بسیار خوب از کتاب‌های «سمت» در این نمایشگاه خبر داد و بیان داشت: «در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی خصوصاً در زمینه کاغذ، بازار نشر تلاطم بیشتری پیدا کرده و «سمت» در قیمت‌گذاری کتاب دید انتفاعی نداشته و سعی کرده همچنان کتاب‌هایش را با قیمت بسیار کمتر نسبت به بازار کتاب، عرضه کند و بهای آنها را برای تسهیل دسترسی دانشجویان و مخاطبان، ارزان‌تر نگه دارد».

کاظمی تصریح کرد: «این امر مسلماً به مخاطب ما کمک کرده است. در نمایشگاه امسال کسی باورش نمی‌شد ما هنوز کتاب‌هایی با قیمت 1000 یا 2000 تومان داشته باشیم؛ آن هم کتاب‌هایی که گاهی تا 500 صفحه هستند. «سمت» به مأموریت خود درست عمل کرده است و بسیاری از دانشجویان که بودجه محدودی دارند، هنوز می‌توانند کتاب‌های خود را انتخاب کنند و کتاب بخوانند؛ و این برای ما برای ما مایه خوشبختی و افتخار است. البته بسیاری از مخاطب‌ها وقتی وارد غرفه می‌شدند، از قیمت‌های پایین کتاب‌های ما اطلاع نداشتند و از قیمت کتابی که انتخاب می‌کردند و نصیب‌شان می‌شد، خبر نداشتند».

وی به فعالیت‌های بازاریابی این سازمان نیز اشاره کرد و گفت: «ما فروش فیزیکی کتاب را از طریق سامانه «سمتا» فعال کردیم و تبلیغات زیادی نیز روی آن انجام دادیم و حداقل 1000 بسته پستی به دانشگاه‌ها رفته  وچندین هزار پیامک اطلاع‌رسانی از واحد نشر الکترونیک و روابط عمومی ارسال شده که این باعث شد بتوانیم مخاطب جدید جذب کنیم».

کاظمی ادامه داد: «از سال گذشته از هر کتاب جدید 30 الی 40 جلد به اساتید سرشناس مبرز آن حوزه در کشور به صورت نسخه ارزیابانه و اهدایی ارسال کردیم و این باعث شد بسیاری از کتاب‌های جدید ما شناخته شوند».

مشاور سرپرست سازمان و مدیر غرفه «سمت» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، گفت: «همچنین ما در اقدامی بازاریابانه سعی کردیم اطلاعات کتابخانه‌ها، اساتید، کتابفروشان و مؤلفان «سمت» را جمع‌آوری کنیم و در بازه‌های زمانی مختلف، اطلاع‌رسانی مقتضی را انجام دهیم. به طور مثال اگر قصد راه‌اندازی کمپینی داشتیم، به کتابفروشان اطلاع دادیم، یا قبل از شروع نمایشگاه بیش از 600 بسته پستی به کتابخانه‌های دانشگاه‌های مختلف ارسال کردیم و به بازدید از غرفه «سمت» در نمایشگاه دعوت‌شان کردیم».

١٢:٠٠ - 1398/02/16    /    شماره : ٢١٢٥    /    تعداد نمایش : 1190


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: