نسخه چاپی


  ارسال به دوست


«کتاب درسی و آموزش تاریخ» در «سمت» بررسی شد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» سومین نشست علمی گروه مطالعات کتاب درسی دانشگاهی در سال 94 را با عنوان کتاب درسی و آموزش تاریخ (مسائل، رویکردها و روشها؛ با بررسی موردی استرالیا و اروپا) دوشنبه 10 اسفندماه در سالن جلسات سازمان «سمت» و با حضور اساتید و کارشناسان این حوزه، برگزار نمود.

به گزارش روابط عمومی «سمت»، در این نشست، زهیر صیامیان استاديار دانشکده ادبيات و علوم انساني دانشگاه شهید بهشتی، محمدابراهیم باسط کارشناس ارشد رشته فلسفه از دانشگاه شهید بهشتی و محمد غفوری دانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی از دانشگاه تهران، پیرامون موضوع مورد بررسی، سخنرانی کردند.

صیامیان در ابتدای نشست به توضیح ماهیت تاریخ‌نگاری و آموزش تاریخ پرداخت و گفت: در تدوین کتاب درسی دانشگاهی در ظاهر به نظر می‌رسد رابطه مکانیکال است و باید دقیق مطابق سرفصلها محتوا تولید شود، ولی با توجه به خودِ موضوع تاریخ و ماهیت آن، حتی در ذیل یک عنوان مشخص، با توجه به تجربه حرفه‌ای محقق و رویکرد او، محتوای کتاب متفاوت می‌شود. برای مثال ما چهار کتاب در حوزه تاریخ تمدن آل‌بویه داریم که چهار مورخ مختلف آنها را نوشته‌اند و مقایسه آنها نشان می‌هد با اینکه در ذیل سرفصلهای یکسانی هستند، اما روایتهای متفاوتی از آن دوره دارد. این امر نشان می‌دهد که تاریخ انعطاف‌پذیر است.

وی افزود: آنچه در این جلسه ارائه می‌کنیم، مقدمه‌ای است از دنیایی عظیم در حوزه آموزش تاریخ و تألیف کتاب درسی. در حدود 15 سال اخیر در کشور ما هیچ حوزه آموزشی برای رشته تاریخ در دانشگاه تعریف نشده و عملاً کسانی که در کرسی استادی قرار می‌گیرند به هیچ عنوان مهارتهای حرفه‌ای و راهبردی را برای تدریس تاریخ ندارند. اساتیدی که برای ما کتاب درسی می‌نویسند، ماحصل کارشان کتاب درسی نیست و در واقع یک کار پژوهشی است.

صیامیان به وضعیت آموزش تاریخ در دنیا اشاره کرد و گفت: امروز دانش و روش آموزش تاریخ به سمتی پیش می‌رود که آموزش چگونگی فهم و تفکر به شکل مورخانه درباره گذشته را بیاموزد و این کار در واقع برقراری رابطه معنادار میان این فهم با شکل‌گیری هویت فرد است. فهم گذشته چیزی متفاوت از گذشته است.

وی در پایان صحبتهای خود سازمان «سمت» را فضایی مؤثر برای حل مشکلات کتب درسی رشته تاریخ دانست و افزود: حُسن اعتماد و نظارت علمی قوی و دقیقی که برای انجام کار علمی در «سمت» وجود دارد، فضایی مناسب برای بررسی و پژوهش در اختیار ما قرار داده است که امیدواریم بتوانیم با بحثهایی که صورت می‌گیرد، به نتایج خوبی در این زمینه برسیم.

در ادامه محمدابراهیم باسط به ارائه مطالعه موردی بررسی آموزش تاریخ در اروپا و محمد غفوری نیز به ارائه مطالعه موردی بررسی آموزش تاریخ در استرالیا پرداختند و نتیجه‌گیری و پیشنهادهای خود را مطرح کردند.

 

این نشست با حضور دکتر احمد احمدی رئیس سازمان «سمت»، دکتر مهدی احمدی رئیس مرکز توسعه و تحقیق «سمت»، دکتر روغنی مدیر امور پژوهشی «سمت» و سایر مدیران این مجموعه، اعضای هیأت علمی «سمت»، برخی پژوهشگران و محققان و کارشناسان گروه نگارش منابع درسی تاریخ آموزش و پرورش، در سالن اجتماعات سازمان مطالعه و تدوین (سمت) برگزار شد.

 

 

 

١٦:٢٠ - 1394/12/11    /    شماره : ٣٧٩    /    تعداد نمایش : 1173


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: