دیدار سرپرست «سمت» با استاد برجسته فلسفه دانشگاه شهید بهشتی

۰۸ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۰:۰۱ کد : ۳۴۳ اخبار
تعداد بازدید:۳۱۳۶
دکتر داود مهدوی‌زادگان سرپرست سازمان «سمت» با دکتر غلامرضا اعوانی استاد گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی و رئیس پیشین مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه دیدار کرد.
دیدار سرپرست «سمت» با استاد برجسته فلسفه دانشگاه شهید بهشتی

به گزارش روابط‌عمومی «سمت»، حجت‌الاسلام دکتر داود مهدوی‌زادگان سرپرست سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) روز چهار‌شنبه ششم بهمن‌ماه در دیداری با دکتر غلامرضا اعوانی استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی و رئیس پیشین مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه از خدمات ارزنده علمی وی تقدیر کرد. 


در این دیدار که در محل سازمان «سمت» برگزار شد سرپرست این سازمان ضمن عرض خیرمقدم و ابراز خوشوقتی از ملاقات با دکتر غلامرضا اعوانی اعلام کرد: «سازمان «سمت» مشتاق است از نظرات و رهنمودهای استادان عالی‌قدر بهره‌مند گردد و پس از ملاقات با استاد دکتر مهدی محقق، در دومین دیدار میزبان جناب آقای دکتر غلامرضا اعوانی است. ایشان نقش منحصربه‌فردی در تدریس و اداره مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه و همچنین معرفی حکمت اسلامی‌ - ایرانی به مجامع علمی داخل و خارج از کشور داشته‌اند».


دکتر اعوانی در این جلسه ضمن اشاره به دوستی صمیمی خود با مرحوم دکتر احمد احمدی بنیان‌گذار «سمت»، یاد و خاطره وی را گرامی داشت و دکتر احمدی را مرد عرصه علم توأم با عمل دانست، و به بیان خاطراتی از دوران تحصیل و خدمات وی در ایام پس از انقلاب پرداخت و میراث ارزشمند وی در نشر آثار مناسب و علمی دانشگاهی را ستود. 


اعوانی در پاسخ به سؤالی درباره دلایل حکمت خیزی ایران که از سوی مهدوی‌زادگان مطرح شد گفت: «فرهنگ ابعاد به‌هم‌پیوسته‌ای داراست و حکومت درست خود نوعی حکمت است ایران از دیرباز قدرتی جهانی بوده و در ادوار مختلف اداره کردن مملکتی به آن پهناوری جز با حکمت امکان‌پذیر نبوده است. بر مبنای تقدیر الهی ما هم اکنون هم در ادامه آن سیر تاریخی به سر می‌بریم. تمدن ایران برخلاف سایر تمدن‌های کهن در مسیر شاهراه ارتباط جهانی قرار داشته و شعرا و دانشمندان حکیم فراوانی از این خاک برخاسته‌اند. حکمت به معنای فقط فکرکردن نبوده است حکمای ایران‌زمین در ادوار مختلف را جملگی خداترس و آثار دانشمندان ایران‌زمین را مشحون از تکریم پروردگار و ذات علم است.»


 اعوانی همچنین در پاسخ به سؤالی دیگر درباره نقش و جایگاه اسلام در انتقال علوم مختلف و میراث عظیم فرهنگی ایران اظهار کرد: «به‌واسطهٔ دین مبین اسلام نوعی انفجار علوم رخ می‌دهد و علوم نقلی، عقلی، ریاضیات، تاریخ، تفسیر، علوم زبانی یکباره شکوفا شده و به عبارتی اسلام، موجب بین‌المللی شدن علوم گردید و موجبات ترجمه آثار دانشمندان و انتقال آن به‌تمامی جوامع را فراهم ساخت فلسفه نوعی اجتهاد است که به‌واسطه آن می‌توان مفاهیم ناب اسلامی - ایرانی را بگوش جهانیان تشنه معرفت برسانیم لازمه این امر جهانی اندیشیدن و آشنا بودن به زبان دانشگاه و زبان روز جهان است آشنایی و ارتباط با جهان در پدیدآمدن آثار علمی ارزشمند بسیار مؤثر و تألیف اثر ارزشمند«تحقیق ماللهند» ابوریحان بیرونی ثمره چنین تعاملی است.»


اعوانی برخی سخنان را که پیشرفت را منوط به گسست از فرهنگ اسلامی - ایرانی می‌دانند بی‌اساس خواند و نقش بی‌بدیل اسلام و توجه آن را به جنبه‌های گوناگون علوم مختلف که موجبات شکوفایی تمدن ایران و رشد دانشمندان بی‌همتایی از قبلی ابن‌سینا، فردوسی، عطار، خیام، ملاصدرا و دیگران را موجب گردید از ثمرات فرهنگ اسلامی - ایرانی دانست. 


رئیس پیشین مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه افزود: «فرهنگ دارای گستردگی خاصی است که سیاست از آن بی‌بهره است. فرهنگ ایران محصور به مرزهای سیاسی نبوده و گستره وسیعی را در بر می‌گیرد. سازمان «سمت» با آثار متنوع و ارتباط مناسبی که با جامعه علمی و دانشگاهی کشور دارد در زمینه شناساندن فرهنگ اسلامی -ایرانی می‌تواند بسیار کوشا و مؤثر عمل کند.» 


اعوانی ضمن تاکید بر شناخت دسیسه‌های استعماری در ایجاد تفرقه و جدایی بین فرهنگ‌های اسلامی گفت: «غرب با رواج مفاهیمی همچون ناسیونالیسم و سکولاریسم فرهنگ خود را توسعه داد و موجب ابتذال علومی همچون هنر شد. 


اعوانی در پاسخ به سؤال مهدوی‌زادگان که نشر کتاب در انتقال مفاهیم فرهنگی تا چه اندازه می‌تواند مؤثر باشد، گفت: «نشر کتاب بسیار مفید است، دانشگاه‌های خارج از کشور بسیار علاقه‌مند و مشتاق به دریافت آثار علمی ایران هستند و سازمان «سمت» به‌عنوان یکی از مراکز موفق نشر علمی و دانشگاهی کشور بایستی این‌گونه مراکز را رصد کند و به فراخور نیاز آثار خود را به آنها عرضه نماید. دکتر اعوانی علاوه بر اهمیت ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی خارج از کشور، ضرورت ارتباط با دانشمندان و دانشگاه‌های داخل و لزوم توجه به کیفیت نشر و اهمیت ویراستاری علمی را نیز یادآور شد.» 


غلامرضا اعوانی در سال ۱۳۲۱ در شهر سمنان به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۴۵ از دانشگاه بیروت لیسانس فلسفه گرفت و فوق‌لیسانس فلسفه را در سال ۱۳۴۷ از دانشگاه تهران دریافت کرد. در سال ۱۳۵۵ موفق به اخذ درجه دکتری در فلسفه از دانشگاه تهران شد، و از سال ۱۳۴۷ عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی گردید. وی رئیس پیشین مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، برگزیده جایزه علمی علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان در سال ۱۳۹۰، چهره ماندگار فلسفه و عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران است.

 


( ۱ )

نظر شما :