نشست سرپرست «سمت» با اعضای گروه‌های پژوهشی و تخصصی علوم رفتاری

۲۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۷ کد : ۳۳۷ اخبار
تعداد بازدید:۳۰۶۰
سومین نشست سرپرست سازمان مطالعه و تدوین (سمت) با اعضای گروه‌های پژوهشی و تخصصی این سازمان برگزار شد.
نشست سرپرست «سمت» با اعضای گروه‌های پژوهشی و تخصصی علوم رفتاری

به گزارش روابط‌عمومی «سمت»، در ادامه نشست‌های سرپرست سازمان «سمت» با اعضای گروه‌های پژوهشی و تخصصی، سومین نشست وی با حضور مدیران، دبیران و اعضای هیئت‌علمی گروه پژوهشی و تخصصی علوم رفتاری در تاریخ چهاردهم دی‌ماه سال جاری برگزار شد.

در این جلسه سرپرست «سمت»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر داود مهدوی‌زادگان با قدردانی از حضور استادان حاضر در جلسه از زحمات این گروه قدردانی کرد و افزود: «در راستای رسالت سازمان «سمت» می‌بایست ماهیت علمی فعالیت‌های گروه‌ها تقویت شود و ضروری است مدیران محترم گروه‌ها، ایده‌های مطرح شده در جلسه را تبدیل به راهبرد و راهکار نمایند که روند و نتایج آن قابل‌پیگیری باشد. وی افزود: باتوجه‌به گستردگی سرفصل‌ها امکان تهیۀ منبع برای همۀ دروس وجود ندارد، بااین‌وجود استفادۀ بهینه از ظرفیت علمی اساتید متخصص، اخذ طرح‌نامه‌ها، انجام ارزیابی‌های تخصصی، تصویب و ارسال برای مراحل چاپ از جمله مهم‌ترین وظایف اعضای محترم گروه‌ها است و بایستی تمام همّت خود را در جهت پر‌کردن خلأهای موجود به کار گیرند. ارزیابی اولیه و تأیید محتوای علمی کتاب‌ها در مرحله اول که برعهدۀ اعضای هیئت‌علمی است از جمله مهم‌ترین مراحل است و طرح‌نامه‌ها در نهایت به «سمت» تدوین کتاب درسی هدایت گردد و ارتقای تدوین کتب درسی با کوشش همه‌جانبهٔ اعضای گروه‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.»

دکتر حمیدرضا خادمی معاون پژوهشی «سمت» نیز در این جلسه به اختصار درباره جایگاه، کارکرد و سهم این گروه پژوهشی در پیشبرد اهداف سازمان سخن گفت و تاکید کرد: «کلان گروه علوم رفتاری با دارا بودن پنج عضو هیئت‌علمی تمام‌وقت و با اخذ مجوزهای مورد نیاز می‌تواند تبدیل به پژوهشکده علوم رفتاری شود.»

خادمی ادامه داد: «از جمله فعالیت‌های چشمگیر این گروه ارتباط مستمر با شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی است.

چاپ آثار مهم منطبق بر سرفصل‌های شورای تحول، ارتباط با ستاد علوم شناختی و انجمن‌های علمی، برگزاری چندین نشست تخصصی، انتشار مجله روانشناسی فرهنگی از جمله فعالیت‌های مهم این گروه برشمرده می‌شود. »

در ادامه جلسه دکتر مهدی زارع، عضو هیئت‌علمی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» و مدیر گروه علوم رفتاری و مشاور، ضمن معرفی و شرح فعالیت‌های انجام شد افزود: «گروه علوم رفتاری یکی از گروه‌های مصوّب وزارت علوم و دارای مجوز از شورای گسترش است. با توجه به ظرفیت علمی، این گروه با دارا بودن اعضای پرتلاش و توانمند هیئت‌علمی، قابلیت تبدیل شدن به پژوهشکده علوم رفتاری را داراست.

اعضای گروه اغلب به عنوان عضو و یا مدیر در کمیته های تألیف شورای تحول فعالیت دارند. ارتباط مستمر با شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مذاکره و اخذ طرح از اساتید متخصص و انجام ارزیابی های تخصصی در گروه و تولید محتوا در دستور همه کارگروه ها قرار دارد.

زارع خاطر نشان کرد: گروه علوم رفتاری در هشت ماه اخیر ۱۳ طرح مبنایی در فرایند ارزیابی و اصلاح قرار داده، چهار نشست تخصصی برگزار نموده است و تهیۀ مجلۀ روانشناسی فرهنگی از دیگر اقدامات مهم گروه محسوب می‌شود.»

وی ادامه داد: «آسیب‌شناسی منابع تحولی، تقویت چرخۀ تولید، تأمین محتوا، بهبود انگیزۀ مولفان، تأمین بودجه و منابع مالی، سرعت بخشیدن به مراحل چاپ و ارزیابی ( از جمله ارزیابی ساختاری) از مهمترین مواردی است که باید مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد و با توجه به وجود پروژۀ تولید محتوا در سازمان اعضا هیات علمی قادر خواهند بود با مدیریت این پروژه و استفاده از این ظرفیت به بهبود فرایند چاپ کمک کنند همچنین مشارکت با دیگر مؤسسات و چاپ آثار مشترک، نیز مورد تأکید است.»

دکتر علی فتحی آشتیانی، مدیر گروه روانشناسی به‌عنوان سخنران بعدی این جلسه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استادان فقید دکتر احمدی، دکتر کاردان و خانم دکتر دادستان، گفت: «گروه روان‌شناسی تاکنون ۱۱۸ عنوان کتاب به چاپ رسانده که از میان آنها، تاکنون ده عنوان کتاب تشویقی و هفت عنوان برگزیده جشنواره کتاب سال شده است. در سال جاری در مجموع ۲۱ عنوان کتاب در چرخه فعالیت گروه قرار داشته است. کثرت فعالیت این کارگروه و اعضای هیأت علمی آن، ظرفیت خوبی را برای تبدیل این گروه به پژوهشکده ایجاد کرده است. البته چالش جدی این روند، طولانی بودن فرآیند تدوین کتاب در مقایسه با سایر مؤسسات است. پیشنهاد می‌شود برای هر مرحله زمان‌بندی در نظر گرفته شده و زمان تولید کتاب به شش ماه تقلیل یابد. کم کردن برخی حساسیت های اداری، کوتاه کردن فرآیند ارزیابی های داخل سازمانی به این مساله کمک می کند، مساله تبلیغ کتاب‌ها پس از چاپ، ارتباط با سازمان سنجش برای معرفی کتب «سمت» به عنوان منبع آزمون، تقویت فروش الکترونیک، دریافت کمک از خیرین در جهت بهبود مسائل مالی سازمان و استفاده بهینه از سرفصل‌های شورای تحول و مؤلفان پیشنهادی به عنوان یک ظرفیت از جمله مواردی است که بایستی مدنظر قرار گیرد.»

دکتر حسین زارع، مدیر گروه علوم شناختی، دیگر سخنران این نشست بود و ضمن معرفی این رشته به عنوان شاخه ای نو از دانش، به تأکید مقام معظم رهبری در باب اهمیت این رشته اشاره داشت. وی حوزه‌های مختلف این رشته از جمله روانشناسی شناختی، توانبخشی، شناخت اجتماعی، شناخت و تربیت را برشمرد و اعلام کرد تاکنون آثار مشترکی با ستاد علوم شناختی به چاپ رسیده و ۲۲ عنوان کتاب نیز در فرآیند ارزیابی و اصلاح قرار دارد.

وی افزود: «توجه به نگاه بوم شناختی، مسائل علمی، فرهنگی و ارزشی ، حرکت همگام با کشورهای دیگر در این حوزه همواره مورد توجه گروه قرار دارد.»

دکتر غلامرضا شمس، مدیر گروه مدیریت آموزشی، در سخنان خود به سابقه همکاری «سمت» و شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی از سال ۱۳۹۱ اشاره کرد و یادآور شد پس از تدوین تفاهم‌نامه و شیوه‌نامه، آثار متنوعی در حوزه مدیریت آموزشی با همکاری این دو نهاد به چاپ رسیده است.

وی ادامه داد: «چنانچه تلاش بر اینست که آثار «سمت» منبع آزمون‌ها قرار گیرد لازم است ظرفیت تأمین کتاب تقویت، و تجدید چاپ آثار مورد نیاز منظم‌تر باشد. تسریع بخشیدن به مراحل تدوین و چاپ کتاب، موجب تقویت همکاری سازمان و شورای تحول خواهد شد. امتیاز ویژه وزارت علوم به کتاب‌های مشترک «سمت» و شورای تحول موجب تقویت انگیزه مؤلفان گردیده است.»

دکتر محمد آرمند، عضو هیئت‌علمی «سمت» و مدیر گروه برنامه‌ریزی درسی، هم در این جلسه در مورد فعالیت‌های گروه خود در راستای سرفصل های شورای تحول و لزوم تقویت نشر‌ الکترونیک و کوتاه کردن زمان ارزیابی‌ها، و همچنین انجام طرح های موظف اعضای هیئت‌علمی و جذب طرح‌ها و کتاب‌های تخصصی توضیحاتی ارائه داد.

همچنین دکتر طالب زندی، دیگر عضو هیئت‌علمی «سمت» و دبیر گروه تکنولوژی آموزشی در مورد فعالیت‌های گروه تکنولوژی آموزشی که به تازگی در سازمان شکل گرفته است مطالبی را مطرح کرد و به لزوم الکترونیکی‌سازی و چند رسانه‌ای‌سازی منابع و تقویت ارتباطات اشاره کرد.

در پایان جلسه دکتر مهدوی‌زادگان ضمن قدردانی از نقطه‌نظرات سخنرانان این نظرات را ارزنده، علمی و پربار استادان گروه علوم رفتاری خواند و تاکید کرد: «پیشنهادهای مدیران و اعضای محترم گروه‌ها با دقت بررسی و سنجیده می‌شود و پیشنهادهای ارزشمند ارائه شده مدنظر قرار خواهد گرفت و برنامه‌های علمی و اولویت‌های پژوهشی مورد حمایت هرچه بیشتر «سمت» خواهد بود.»


( ۳ )

نظر شما :