درگذشت یکی از مولفان برجسته «سمت» و چهره ماندگار ادبیات عرب

دکتر آذرتاش آذرنوش درگذشت

۱۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۷ کد : ۲۸۴ اخبار
تعداد بازدید:۳۷۲۶
آذرتاش آذرنوش، چهره ماندگار ادبیات عرب و استاد دانشگاه تهران درگذشت
دکتر آذرتاش آذرنوش درگذشت

دکتر آذرتاش آذرنوش، استاد عالیقدر و مؤلف آثار ارزشمند، پس از تحمل مدتی درد و رنج بیماری در سن ۸۴ سالگی درگذشت.

به گزارش روابط عمومی سازمان «سمت»، وی در سال 1316 در شهر قم چشم به جهان گشود و در سال 1336 وارد دانشکده معقول و منقول دانشگاه تهران گردید و در ادامه تحصیلات خود موفق به دریافت دو دکترا از دانشگاه‌های معتبر فرانسه شد. این استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران که از نویسندگان و محققان برجسته در حوزه زبان و ادبیات عرب بود، عضو شورای عالی و مشاور عالی مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی بود و سال‌ها مدیریت بخش ادبیات عرب این مرکز را بر عهده داشت. 

از مهم‌ترین آثار استاد آذرنوش ترجمه «فتوح البلدان» بلاذری (بخش مربوط به ایران) و «موسیقی کبیر» ابونصر فارابی است. از دیگر آثار ایشان می توان به «فرهنگ عربی به فارسی»، «چالش میان فارسی و عربی» و «راه‌های نفوذ فرهنگ ایرانی در عصر جاهلی». مجموعه مقالات آذرنوش با عنوان «در باب ادب تازی» اشاره داشت. اثر ارزشمند این استاد عالیقدر با نام «تاریخ زبان و فرهنگ عربی» در «سمت» انتشار یافته و بارها تجدید چاپ شده است. دکتر آذرتاش آذرنوش به پاس سالها خدمت به جامعه علمی و دانشگاهی کشور در نخستین همایش چهره‌های ماندگار در سال 1380، به عنوان چهره ماندگار عرصه ادبیات عرب انتخاب گردید.

روابط عمومی سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) فقدان این استاد بی بدیل را به خانواده محترم ایشان و جامعه علمی کشور تسلیت عرض می نماید.

کلید واژه ها: تسلیت درگذشت دکتر آذرتاش آذرنوش آذرتاش آذرنوش ادبیات عرب چهره ماندگار پیام تسلیت


( ۲ )

نظر شما :